ملاک‌هاي AFC براي ميزباني جام ملت‌هاي آسيا
تاريخ : دو شنبه 23 بهمن 1391برچسب:, | 13:14 | نویسنده : Amir

ايران نامزد ميزباني جام ملت‌هاي آسيا در سال 2019 شده و با اين شرايط بررسي ملاک‌هاي کنفدراسيون فوتبال آسيا نشان مي‌دهد کشورمان تا چه اندازه براي دستيابي به اين مهم شانس دارد.

 
فدراسيون فوتبال ايران درخواست خود را براي ميزباني جام ملت‌هاي آسيا در سال 2019 به کنفدراسون فوتبال آسيا ارائه داده است. در کنار ايران کشورهايي همچون عربستان، امارات، عمان، بحرين و ازبکستان نيز خواهان ميزباني اين تورنمنت مهم هستند. سؤال مهم اما اين است که آيا ايران شرايط ميزباني در اين تورنمنت مهم را دارد؟

به گزارش باشگاه خبرنگاران، نگاهي به قوانين و شرايطي که کنفدراسيون فوتبال آسيا آنها را لازمه کسب ميزباني مسابقات مهم اعلام کرده، مي‌تواند بسياري از ابهامات را برطرف کند و به اين سؤال پاسخ دهد که آيا ايران مي‌تواند ميزباني جام ملت‌هاي آسيا را برعهده داشته باشد يا خير.

* شرايط عمومي استاديوم‌ها:

1- گواهي استاديوم :

* گواهي استاديوم استاديوم‌ها بايد بر اساس قوانين ملي و محلي تاييد شده باشد.

* اين گواهي بايد توسط مرجع موردنظر تاييد شود و نبايد بيش از 2 سال از مدت صدور آن و اولين ديداري که در آن برگزار شده گذشته باشد.

2- استفاده از استاديوم:

* ورزشگاهي که براي بازي‌هاي جام ملت‌هاي آسيا مورد استفاده قرار مي‌گيرد بايد تميز باشد و نبايد 30 روز قبل از شروع مسابقات و يک روز بعد از برگزاري مسابقه در آن ديداري برگزار شود.

* در مسابقات مقدماتي AFC نيز بايد استاديومي مرتب و تميز آماده شده باشد و نبايد هيچگونه مسابقه‌اي تا 2 روز قبل و يک روز بعد از اين رقابت‎ها در آن انجام شود.

* استاديومي که نامزد برگزاري مسابقات مي‌شود بايد معيارهاي لازم را داشته باشد و زمين مسابقه، لوازم جانبي، تجهيزات و تسهيلات آن بايد در حد مطلوبي بوده و منطبق با قوانين منتشر شده فيفا باشد.

3- موقعيت مکاني ورزشگاه‌ها:

* ورزشگاه‌ها بايد در شهر واقع شده و در شعاع 100 کيلومتري آن يک فرودگاه بين‌المللي قرار داشته باشد و مدت زمان سفر تيم از فرودگاه به محل برگزاري مسابقه نبايد بيش از 60 دقيقه باشد. در غير اينصورت ورزشگاه موردنظر بايد در شهري واقع شده باشد که حداقل روزانه 4 پرواز ارتباطي از نزديکترين فرودگاه بين‌المللي به محل برگزاري مسابقه صورت بگيرد.

4- زمين مسابقه:

* زمين مسابقه بايد داراي چمن طبيعي يا چمن مصنوعي و کيفيت مورد تاييد فيفا را داشته باشد. طول زمين حداقل 100 و حداکثر 110 متر و عرض آن نيز حداقل 64 و حداکثر 75 متر باشد. سطح زمين بايد صاف و همسطح باشد.

* زمين مسابقه بايد شامل سيستم زه کشي باشد و در جريان بارش باران سطح آن را آب فرا نگيرد.

5- محل گرم کردن بازيکنان:

* محل گرم کردن بازيکنان براي افراد تعويضي و جايگزين بايد در کنار زمين يا پشت تابلوهاي تبليغاتي باشد.

6- دروازه‌ها و تيرک دروازه‌ها:

*جنس تير دروازه‌‌ها بايد از آلومينيوم يا آلياژي نزديک به اين فلز باشد و به شکل استوانه‌اي درآمده باشد. فاصله بين تيرک‌هاي عمودي بايد 7.32 متر باشد. ارتفاع تير افقي تا زمين نيز 2.44 متر باشد. رنگ تيرک ها بايد سفيد باشد و نبايد طوري طراحي شود که براي بازيکنان خطرساز باشد. يک تير دروازه يدکي نيز بايد در کنار زمين باشد که بتوان به سادگي آن را در مواقع ضروري نصب کرد.

7- سيستم روشنايي:

*يک ورزشگاه استاندارد بايد به سيستم روشنايي مناسب تجهيز و حداقل بايد ميانگين 1200 لوکس (حداقل نور لازم براي ديد دوربين هاي مداربسته در تاريکي مطلق) داشته باشد. براي اينکه در موارد ضروري و در صورت قطع برق مسابقه به حالت تعليق در نيايد ورزشگاه بايد به سيستم برق پشتيبان (ژنراتور برق) مجهز باشد و قدرت توليد برق لازم را داشته باشد.

8- ساعت:

* ورزشگاه بايد يک ساعت بزرگ جهت نمايش زمان بازي مورد نظر داشته باشد. زمان در نيمه نخست بايد از صفر شروع و تا 45 ادامه داشته باشد و در نيمه دوم از 45 شروع و تا 90 نمايش داده شود و پس از اتمام اين مدت زمان زمان بايد بايستد. در ضمن بايد ساعت توان نمايش زمان 15 دقيقه وقت اضافي را داشته باشد.

9- نيمکت ذخيره:

* ورزشگاه‌ها بايد دو نيمکت ذخيره سرپوشيده براي ميزبان و ميهمان داشته باشد. هر نيمکت نيز بايد ظرفيت نشستن 20 نفر را داشته باشد و حداقل 5 متر با خط کناري زمين فاصله داشته باشد. در ضمن داراي يک نيمکت سرپوشيده با ظرفيت نشستن 3 نفر براي داور چهارم باشد.

10- اتاق رختکن:

* ورزشگاه مورد نظر حداقل بايد داراي 4 اتاق رختکن باشد و هر يک از اين اتاق‌ها نيز بايد مجهز به حداقل 4 دوش و 4 سرويس بهداشتي فرنگي باشد.

هر اتاق رختکن بايد براي 30 نفر جاي نشستن داشته باشد و به همين منظور بايد 30 صندلي در آن قرار بگيرد. در هر اتاق رختکن نيز بايد يک ميز ماساژ وجود داشته باشد. در کنار آن نيز بايد يک تخته وايت‌بورد روي ديوار نصب شده باشد و يک ماژيک و يک تخته پاک‌کن در کنار آن باشد. در کنار اين‌ها اتاق رختکن بايد مجهز به سيستم تهويه مطبوع نيز باشد.

اتاق رختکن بايد دسترسي مخصوص به خود را داشته و مسير آن تا زمين و بالعکس بايد کاملا امن و مطمئن باشد.

11- اتاق رختکن داوران:

*ورزشگاه بايد داراي يک اتاق رختکن براي داوران با حداقل يک دوش، يک سرويس بهداشتي فرنگي و يک يخچال باشد. اتاق رختکن داوران مسابقه نيز بايد گنجايش 5 نفر را داشته باشد و به همين منظور يک ميز و 5 صندلي نيز بايد براي آنها تعبيه شده باشد. در ضمن اين اتاق بايد به سيستم تهويه مطبوع تجهيز شده باشد. مسير اين اتاق تا زمين و بالعکس نيز بايد کاملا امن باشد.

12- فضاي اداري و اتاق ملاقات:

ورزشگاه بايد مجهز به اتاق‌هاي زير باشد:

* يک اتاق براي نمايندگان کنفدراسيون فوتبال آسيا که عبارتند از اعضاي هيات AFC که به اين منظور بايد پنج صندلي و يک ميز براي آنان وجود داشته باشد.

* در فينال مسابقات AFC بايد يک اتاق اضافي براي اعضا و نمايندگان اين سازمان در نظر گرفته شود. اين اتاق نيز بايد گنجايش 5 نفر را داشته باشد و يک ميز و 5 صندلي به اين منظور در آن تعبيه شده باشد.

* يک اتاق نيز بايد براي شرکاي تجاري AFC در نظر گرفته شود و اين اتاق نيز بايد گنجايش 5 نفر را داشته باشد و بايد يک ميز و 5 صندلي در آن قرار بگيرد.

* يک اتاق مخصوص توپ ‌جمع‌کن‌ها و حمل‌کنندگان پرچم بايد در نظر گرفته شود که يک سرويس بهداشتي نيز نزديک به آن باشد. اين اتاق بايد گنجايش 20 نفر را داشته باشد.

* يک اتاق ملاقات که حداقل 40 مترمربع باشد و گنجايش 30 نفر را داشته باشد. ميز و صندلي‌هاي اين اتاق نيز بايد به شکل U انگليسي چيده‌مان شده باشد.

* اتاق نمايندگان AFC و شرکاي تجاري اين سازمان بايد امکانات زير را دارا باشد:

1- اينترنت بي‌سيم

2- تلفن و دستگاه فکس که قابل استفاده باشد و محدوديت جوهري، کاغذي و کارتريجي نداشته باشد.

3- يک دستگاه کامپيوتر روميزي يا يک عدد لپ‌تاپ که مشخصات زير را داشته باشد: پنتيوم 4، 512 مگابايت رم، متصل به پرينتر و اينترنت، ويندوز 2000 يا xp يا وسيتا باشد، مايکروسافت آفيس 2000 به بالا و مجهز به نرم‌افزار ادوب ريدر ورژن 7 به بالا و در پايان زبان آن نيز بايد روي انگليسي تنظيم شده باشد.

4- يک پرينتر که محدوديت جوهر، کاغذ و يا کارتريج نداشته باشد.

5- يک دستگاه فتوکپي سايز متوسط که محدوديت کاغذ، جوهر و کارتريج نداشته باشد.

* اتاق نمايندگان AFC بايد در نزديکي اتاق رختکن تيم‌هاي موردنظر واقع شده باشد به طوري که به سادگي قابل دسترسي به رختکن تيم‌ها و رختکن داوران باشد.

* تمام اتاق‌ها بايد مجهز به سيستم تهويه مطبوع باشند و از دسترس عموم مردم و رسانه‌ها به دور باشد و محيطي کاملا امن داشته باشد.

13- تسهيلات انبار و ذخيره‌سازي:

* ورزشگاه بايد حداقل دو انبار به مساحت 10 متر و دسترسي آسان به زمين مسابقه داشته باشد. اين انبارها بايد به سيستم تهويه مطبوع تجهيز شده باشند.

14- مکان استقرار داور چهارم و ناظران بازي:

* محل استقرار داور چهارم و ناظر مسابقه بايد سرپوشيده و حداقل 3 صندلي براي نشستن داشته باشد. از نظر ايمني نيز بايد کاملا امن باشد و رسانه‌ها يا افراد به سادگي به آن دسترسي نداشته باشند. حدالامکان نيز بايد در مرکز خط طولي کنار زمين قرار گرفته و به راحتي به رختکن تيم‌ها و رختکن داوران دسترسي داشته باشد.

* محل استقرار آنان نيز بايد مجهز به يک دستگاه تلويزيون براي مشاهده زنده مسابقه موردنظر، 2 عدد درگاه ورودي(سوکت) برق و اينترنت بي‌سيم با پهناي باند بالا(سرعت بالا) باشد.

15- محل استقرار گروه مطالعات فني:

*به اين منظور بايد مکاني سرپوشيده و کاملا امن و به دور از دسترس ساده افراد و رسانه‌ها در نظر گرفته شود و براي 6 نفر ظرفيت داشته باشد. اين مکان بايد نزديک به خط طولي زمين و جايي بين دو دروازه باشد که ترجيحا هر چه نزديکتر به مرکز زمين باشد بهتر است. 6 جاي نشستن نيز به اين منظور بايد تعبيه شود و امکاناتي همچون يک دستگاه تلويزيون جهت تماشاي زنده بازي، 2 درگاه ورودي برق (سوکت برق) و اينترنت پرسرعت بي‌سيم در نظر گرفته شود.

16- محل پارک اتومبيل:

* ورزشگاه بايد حداقل ظرفيت 2 اتوبوس تيم‌هاي ميزبان و ميهمان و 10 اتومبيل سواري مسئولان و داوران مسابقه را داشته باشد.

* در ديدارهاي حذفي و فينال مسابقات AFC تعداد محل پارک اتومبيل‌ها بايد به 20 عدد افزايش يابد. به اين‌ منظور بايد مکاني امن و مطمئن در نظر گرفته شود.

*ورزشگاه بايد براي اهالي رسانه AFC حداقل 20 جاي پارک داشته باشد که با توجه به ابعاد خودورهاي موردنظر مي‌تواند کمي فضاي پارک نيز بيشتر شود. مکان پارکينگ خودروها حدالامکان بايد به محل ورودي زمين مسابقه نزديک باشد. اگر مقدور نبود تمامي جاي پارک‌ها در نزديکي محل ورودي زمين مسابقه باشد بايد حداقل يک‌سوم از جاي پارک‌ها در نزديکي محل وروردي زمين قرار بگيرد.

17- محل استقرار رسانه‌ها:

* مرکز رسانه‌‌اي حداقل بايد مساحتي در حدود 100 مترمربع داشته باشد و علاوه بر اينکه بايد مجهز به سيستم تهويه مطبوع باشد بايد به ميز و صندلي و تسهيلات ارتباطي نيز مجهز باشد.

* مرکز يا سالن رسانه‌اي بايد در کنار تريبون رسانه‌اي، اتاقکنفرانس و يا مکاني ترکيب از اين دو واقع شده باشد.

* اتاق رسانه‌اي نيز بايد مجهز به 70 صندلي و ميز باشد و در کنار آن يک دستگاه فتوکپي قابل استفاده، يک دستگاه فکس قابل استفاده، يک پارتيشن مخصوص طبقه‌بندي اطلاعات براي رسانه‌ها و پخش کننده تلويزيوني و خدمات اطلاعاتي در نظر گرفته شود.

18- تريبون رسانه‌اي:

* ورزشگاه بايد داراي يک تريبون رسانه‎اي سرپوشيده با 20 جاي نشستن بدون ميز باشد و 50 صندلي با ميز داشته باشد. هر کدام از آنها نيز بايد به درگاه ورودي برق (سوکت برق) و اينترنت مجهز باشد. ميز نيز بايد به اندازه‌اي باشد که لپ‌تاپ و دفترچه يادداشت خبرنگاران روي آن جا شود.

* مسير تردد تريبون رسانه‎اي به اتاق کنفرانس خبري و مرکز رسانه‌اي نيز بايد اختصاصي باشد.

19- اتاق کنفرانس خبري:

* ورزشگاه بايد يک اتاق کنفرانس خبري مجهز به سيستم تهويه مطبوع داشته باشد. در اين اتاق حداقل بايد يک ميز و 5 صندلي در بالکن يا لژ مخصوص وجود داشته باشد. يک سکوي فيلمبرداري با ارتفاعي در حدود نيم متر و عرضي در حدود 6 متر داشته و مجهز به سه‌راهي برق براي اتصال کابل شارژ دوربين‌هاي فيلمبرداري باشد. يک جعبه تقسيم نيز در آن بايد تعبيه شده باشد. سيستم صوتي نيز بايد نصب و 6 خروجي صدا در نظر گرفته شده باشد. صندلي‌ها نيز بايد به شکل کلاس درس چيده شده و براي حداقل 70 نفر گنجايش داشته باشد.

* اتاق کنفرانس بايد در کنار مرکز رسانه‌اي و تريبون رسانه‌اي قرار گرفته و مسير مخصوصي براي تردد بين اين مکان‌ها وجود داشته باشد.

20- ميکسد زون :

* ميکسد زون نيز مکاني است که تنها بازيکنان، مربيان و اهالي رسانه بايد به آن دسترسي داشته باشند. معمولا اين منطقه مي‌تواند به 3 قسمت تقسيم شود که يکي براي کارکنان تلويزيوني، يکي براي گزارشگران راديويي و ديگري براي روزنامه‌نگاران است.

21- محل استقرار دوربين‌ها:

*محل استقرار دوربين‌ها نيز به اين صورت است که يک دوربين اصلي بايد در ميان تماشاگران قرار بگيرد که به مرکز زمين تسلط داشته و در ارتفاعي مناسب قرار گرفته باشد تا بهترين تصاوير را با کيفيتي مطلوب به تصوير بکشد.

* مکان قرارگيري دوربين به اين ترتيب است که بايد دقيقا روبرو و مماس با خط وسط زمين باشد. زاويه دوربين بايد بين 15 تا 20 درجه باشد و روي سطحي افقي قرار بگيرد و به مرکز زمين تسلط داشته باشد. مساحت سکوي اصلي فيلمبرداري نيز بايد در حدود 12 مترمربع باشد.

* در کنار دوربين اصلي نيز بايد مکاني براي دوربين‌هاي آفسايد در نظر گرفته شود. در کنار اينها بايد مکاني براي دوربين‌هاي پشت دروازه و دوربين‌هاي ذخيره در نظر گرفته شود.
22
- تسهيلات درماني:

* براي اين منظور بايد يک اتاق اورژانس پزشکي نزديک به اتاق رختکن تيم‌ها و نزديک به زمين مسابقه وجود داشته باشد. اين اتاق بايد مجهز به لوازم و تجهيزات پزشکي مورد نياز اوليه باشد و افرادي که مهارت‌هاي لازم را در انجام کمک‌هاي اوليه و اورژانس داشته باشند در آن فعاليت کنند. اين اتاق بايد شامل امکاناتي نظير دستگاه تنفس مصنوعي، آتل، برانکارد، دستگاه مکنده، مجموعه لازم براي تزريقات و امکانات عمل جراحي جزيي يا سرپايي باشد.

* در ورزشگاه بايد براي دو آمبولانس جاي پارک در نظر گرفته شود و آمبولانس تمام امکانات اوليه را داشته باشد.

23- اتاق کنترل دوپينگ:

* اين اتاق بايد داراي يک سيستم تهويه مطبوع و نزديک به اتاق رختکن دو تيم باشد. حداقل مساحت اين اتاق نيز بايد 20 مترمربع و شامل بخش انتظار، اتاق تست و سرويس بهداشتي باشد.

* بخش انتظار بايد براي نشستن حداقل 8 نفر جاي نشستن داشته باشد و توسط يک پارتيشن به دو بخش تقسيم شود. يک تلويزيون، يک يخچال که در آن نوشيدني‌هاي غيرالکلي، آب معدني و آب ميوه‌هاي پاکتي باشد.

* اتاق تست حداقل بايد مجهز به يک ميز، 4 صندلي، يک سينک ظرفشويي با شير آب، يک کابينت دردار و يک سرويس بهداشتي باشد.

* سرويس بهداشتي (فرنگي) بايد در اتاق تست يا حداقل چسبيده به آن باشد.

24- VIP و مکان پذيرايي:

* استاديوم بايد داراي حداقل 50 صندلي VIP باشد و يک محوطه اختصاصي به مساحت 200 متر به منظور پذيرايي طراحي شود.

* جايگاه VIP بايد روبروي خط طولي زمين و نزديک به مرکز زمين باشد به طوري که درست بين محوطه جريمه دو تيم واقع شده باشد.

25- مناطق و جايگاه مربوط به تماشاگران:

* جايگاه نشستن هر تماشاگر بايد کاملا مجزا و طوري باشد که يک تماشاگر را از تماشاگر ديگر جدا کند. صندلي هر تماشاگر نيز بايد به صورت انفرادي و به صندلي کناري خود نچسبيده و به زمين پيچ شده باشد.

* صندلي‌ها بايد ترجيحا يک شکل و شماره گذاري‌‍‌ شده باشد. آنها بايد ساخته شده از جنسي نشکن و غيرقابل اشتعال باشند و داراي پشتي به ارتفاع حداقل 30 سانتي‌متر براي تکيه دادن باشد.

* در ضمن استفاده از صندلي‌هاي موقتي ممنوع است.

26- جايگاه تماشاگران ميهمان:

* حداقل 8 درصد از ظرفيت کلي ورزشگاه بايد در اختيار هواداران تيم ميهمان قرار بگيرد. مکاني که به اين منظور در نظر گرفته مي‌شود بايد مجزا از جايگاه هواداران ميزبان باشد.

27- ورود و خروج و دسترسي عمومي:

* گيت‌هاي ورودي بايد طوري در مدخل‌هاي ورودي نصب شوند که ورود تماشاگران را تسهيل ببخشد و باعث ازدحام جمعيت نشود.

* تمام گذرگاه‌هاي عمومي و راه‌پله‌هايي که در مسير جايگاه تماشاگران قرار دارند بايد همانند گيت‌ها رنگ‌هاي روشني داشته باشند و اين موضوع در مورد مسير خروجي، درب‌ و گيت‌هاي خروجي نيز بايد رعايت شود.

* تمام درها و گيت‌ها بايد طوري طراحي شود که به سادگي و به سرعت کار کنند و هنگامي که هواداران در ورزشگاه حضور دارند غيرفعال باشند.

* راه‌‌هاي منتهي به داخل ورزشگاه بايد با تابلو اعلانات کافي مشخص شده باشند و تماشاگران از اين طريق به جايگاه‌هاي موردنظر خود هدايت و راهنمايي شوند. تمام گيت‌ها، راه‌هاي ورودي و راهروها بايد با علائم قراردادي بين‌المللي علامت‌گذاري شوند تا تماشاگران به سادگي راه خود را به داخل و خارج ورزشگاه پيدا کنند.

* در مورد ورزشگاه‌هاي مدرن نيز بايد اين دسته از مکان‌هاي ورزشي به سيستم ورود و خروج الکترونيکي مجهز باشند تا با تجزيه اطلاعات از ورود تماشاگران با بليت‌هاي تقلبي جلوگيري شود.

28- سيستم روشنايي اضطراري:

* براي اطمينان از امنيت راه‌هاي ورودي و خروجي تماشاگران، ورزشگاه بايد به سيستم روشنايي اضطراري مجهز باشد تا در صورت قطع برق اين سيستم مسيرهاي ورودي و خروجي تماشاگران را روشن کند.

29- ظرفيت ورزشگاه:

* براي رقابت‌هايي که در رده سني جوانان AFC برگزار مي‌شود ورزشگاه بايد گنجايش حداکثر 15 هزار هوادار را داشته باشد.

30- سيستم اطلاع رساني عمومي:

* استاديوم بايد به سيستم اطلاع رساني عمومي تجهيز و شامل يک صفحه نمايش ديجيتالي با کيفيت و بزرگ باشد و تمام اطلاعات و پيام‌هاي لازم را در مورد مکان‌هاي عمومي داخل و خارج از ورزشگاه را به مخاطب منتقل کند. اين صفحه نمايش نبايد آسيب‌پذير باشد يا اينکه منبع تغذيه آن دچار قطعي شود.

* به علاوه ورزشگاه بايد مجهز به دستگاه پخش کننده سي‌دي/ دي‌وي‌دي باشد و در کنار آن صفحه نمايش بزرگي که اطلاعات مورد نياز را به تماشاگران ارائه مي‌دهد در اين مکان ورزشي نصب شود.
31- تسهيلات بهداشتي:

* براي تماشاگران مرد و زن بايد در هر بخش از ورزشگاه سرويس‌هاي بهداشتي (فرنگي) و سرويس‌هاي ايستاده در نظر گرفته شده باشد. نسبت سرويس‌هاي بهداشتي نيز بايد به ازاي هر 200 نفر يک سرويس فرنگي و به ازاي هر 125 نفر يک سرويس ايستاده باشد.

32- تسهيلات کمک‌هاي اوليه :

* در هر بخش از ورزشگاه بايد امکانات کمک‌هاي اوليه توسط مسئولان براي تماشاگران در نظر گرفته شده باشد. اين تسهيلات بايد توسط علائم مورد نظر مشخص شده باشند و دسترسي به آنها با علائم قراردادي کاملا واضح باشد.

33- تسهيلات براي تماشاگران معلول و ناتوان:

*ورزشگاه بايد راه‌هايي براي دسترسي افراد معلول و ناتوان اختصاص دهد و محلي خاص براي استقرار آنها و همراهانشان در نظر گرفته شود. در ضمن بايد امکانات بهداشتي و غذايي نيز در نزديکي محل استقرار آنان تعبيه شود تا در صورت نياز به راحتي به آنان دسترسي داشته باشند.

34- اتاق کنترل:

* ورزشگاه بايد يک اتاق کنترل مجهز به مونيتور و سيستم‌هاي نظارتي داشته باشد و از اين طريق تمامي‌ ورودي و خروجي‌هاي ورزشگاه کنترل شود. اين اتاق بايد به تمامي امکانات ارتباطي نيز تجهيز شده باشد.

* در اتاق کنترل معمولا گوينده ورزشگاه و مسئول تابلو ديجيتالي ورزشگاه حضور دارند و در صورت لزوم پليس، آتش‌نشاني و خدمات پزشکي نيز مي‌توانند در آن مستقر باشند يا در مجاورت آن قرار بگيرند.
به گزارش تسنيم موارد بالا همه آن چيزي است که يک کشور براي ميزباني رخدادهاي بين‌المللي از جمله جام ملت‌هاي آسيا بايد داشته باشد. حال سؤال اين است که ايران تا چه اندازه شرايط لازم را براي اين کار دارد؟ آيا اکنون که در سال 2013 هستيم و 6 سال زمان داريم، مي‌توانيم نواقص را برطرف و امکانات را مهيا کنيم؟ آيا وقتي روند بازسازي ورزشگاهي همانند نقش‌جهان را مي‌بينيم نبايد نگران باشيم و نبايد به خودمان حق دهيم که بايد خيلي خوش‌بين باشيم که ميزباني جام ملت‌ها به ما برسد؟ آيا در مقايسه با کشورهاي ديگر برگ برنده‌اي داريم؟ اينها ابهامات و سؤالاتي است که تنها گذر زمان به آنها پاسخ مي‌دهد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







  • قالب وبلاگ