عملکرد تيم ملي فوتبال ايران در سال 91
تاريخ : چهار شنبه 23 اسفند 1391برچسب:, | 12:13 | نویسنده : Amir

تيم ملي فوتبال ايران در 14 مسابقه رسمي که در سال 91 برگزار کرد دو شکست تلخ و تاريخي در کارنامه‌اش به جا ماند اما همچنان به صعود به جام جهاني اميدوار است.

تيم ملي فوتبال ايران که ويترين فدراسيون فوتبال و حتي ورزش ايران تلقي مي‌شود در سال 91 دو چهر‌ه‌ کاملاً متفاوت داشت. در چهره اول تيمي را ديديدم که توانست يکدل و متحد و 10 نفره تيم خوب کره جنوبي را در تهران شکست دهد که اين چهره زيباي فوتبال ملي ما بود و در روي ديگر شاهد شکست‌هاي نوبرانه مقابل تيم‌هايي مثل لبنان بوديم.

به گزارش فارس، بايد بپذيريم که تيم ملي ايران در سال 91 عملکرد متوسطي از خود ارائه کرده هر چند در 14 مسابقه فقط سه شکست داشتيم، يک باخت مقابل آلباني که در ديداري دوستانه رخ داد و دو شکست هم که تلخ‌ترين شکست‌هاي ملي ما محسوب مي‌شود. باخت مقابل لبنان و ازبکستان که اگر اين باخت‌ها نبود اکنون براي حضور در جام جهاني برزيلي هيچ دغدغه‌اي نداشتيم. خبرگزاري فارس با کارشناسان خبره‌اي در اين زمينه گفت و گو کرد تا عملکرد تيم ملي را مورد ارزيابي قرار بدهد.

*تيم ملي با کارنامه‌اي متوسط

امير حاج‌رضايي يکي از کارشناسان برجسته فوتبال ايران در مورد عملکرد تيم ملي فوتبال ايران مي‌گويد: تيم ملي يک مجموعه است که در آن سرمربي نقش خيلي مهمي دارد اما همه اعضاي مجموعه بايد به سرمربي کمک کنند تا به هدفش برسد. نمي‌شود به تيم ملي به صورت فردي نگاه کرد و فقط بخواهيم عملکرد کي‌روش را ارزيابي کنيم اما اگر بخواهيم در مورد عملکرد يک ساله سرمربي پرتغالي تيم ملي صحبتي کنيم بايد بگوييم تيم ملي عملکردي متوسط داشت. البته براي موفقيت تيم ملي همه لوازم بايد فراهم باشد و در اين راه کل فوتبال ملي يعني باشگاه‌ها و فدراسيون بايد همکاري لازم را با تيم ملي داشته باشند اما واقعيت آن است که ما در حال حاضر فقط براي موفقيت‌هاي مقطعي تلاش مي‌کنيم و موفقيت‌هاي پايدار خيلي مد نظر نيست.

*کي‌روش در سال 91 تغيير کرد

بيژن ذوالفقارنسب يکي از مربيان اسبق تيم ملي در مورد عملکرد تيم ملي ايران در سال 91 گفت: کي‌روش با جايگاه بين‌المللي و شخصيت ورزشي که داشت در شش ماهه اول حضورش در فوتبال ايران تغييرات و تحولات مثبتي ايجاد کرد که براي نمونه مي‌توان به انضباط تيمي، تمرکز بر روي بازيکنان، احاطه کامل به تيم و تعامل خوب و مثبت با فدراسيون، مربيان و مدير رسانه‌اي و سرپرست تيم ملي اشاره کرد اما در سال 91 بايد بگوييم خود کي‌روش تغيير کرد و اين تغييرات او باعث شد مقداري هم اعتبارش مخدوش شود و آن اميدواري که در ابتدا داشتيم کمرنگ شد. دلايل من هم نتايج ضعيفي است که کي‌روش گرفت. باخت به لبنان و ازبکستان از مهمترين آنهاست.

*آغاز سفرها و ناکامي‌ها

ذوالفقارنسب با اشاره به سفرهاي فراوان کي‌روش به خارج از کشور، يکي از دلايل ناکامي تيم ملي را همين سفرهاي مکرر عنوان کرد و گفت: از زماني که اين سفرها آغاز شد تيم ملي هم دچار مشکلاتي شد. ضمن اينکه عدم اعتماد کي‌روش به بازيکنان، مديران، مسئولان و حتي روزنامه‌ها هم آغاز شد. داخل پرانتز بنويسيد اگر اشتباه نکنم او هيچکس را در ايران باور ندارد و من به شخصه بسيار متأسفم که کي‌روش انرژي خود را در راهي مصرف کرد که زياد ضرورت ندارد.

*با کي‌روش خوب نتيجه گرفتيم

مرتضي محصص رئيس سابق کميته آموزش فدراسيون فوتبال و يکي از مدرسين بين‌المللي در مورد عملکرد تيم ملي فوتبال ايران به فارس گفت: اگر باخت مقابل لبنان را کنار بگذاريم در شکست برابر ازبکستان بدون تعارف غيبت مربي و محروميت او تأثيرگذار بود. حضور کي‌روش در کنار زمين مي‌توانست تأثيرات مثبتي بر روي تيم داشته باشد. با اين حال هم در بازي با لبنان و هم در بازي با ازبکستان تيم ملي فرصت‌هاي گل‌زني فراواني را به وجود آورد که از آنها استفاده نکرد و اين يک واقعيت در فوتبال است که اگر تيمي 10 موقعيت گل‌زني را از دست بدهد در واقع يک شانس مسلم گل به حريف داده است. در بازي با لبنان در نيمه اول خوب بازي نکرديم و روي يک ضربه ايستگاهي هم گل خورديم اما در نيمه دوم فرصت‌هاي گل‌زني فراواني را از دست داديم. ما با کي‌روش نتايج خوبي گرفتيم و هم‌اکنون مثل کره جنوبي 7 امتياز داريم و شانس فراواني هم براي صعود به جام جهاني داريم. در گروه ايران هيچ تيمي ضعيف نيست. نبايد ازبکستان، قطر، لبنان و کره جنوبي را ضعيف تلقي کنيم همين لبنان سال گذشته کره جنوبي را شکست داد.

*بازي با کره پتانسيل فوتبال ملي را نشان داد

محصص در مورد انتقاد از کي‌روش و اينکه او تحولي در فوتبال ما که انتظارش را داشتيم ايجاد نکرد گفت: من به نظر منتقدين احترام مي‌گذارم اما فراموش نکنيم ما در تهران کره جنوبي را که يکي از بهترين تيم‌هاي آسياست را 10 نفره شکست داديم، قبول دارم که مقابل لبنان شکست بدي خورديم اما از آن باخت هم درس گرفتيم که نتيجه‌اش پيروزي مقابل کره جنوبي با يک بازيکن کمتر بود. در بازي با ازبکستان هم نبود کي‌روش تأثيرگذار بود. در کل تيم ملي ما با کي‌روش نمره قبولي گرفته است و ما همچنان به صعود به جام جهاني اميدواريم.

*حضور دورگه‌ها اقدام مثبت کي‌روش

تقريباً تمام کارشناسان از اينکه کارلوس کي‌روش از بازيکنان بين‌المللي براي حضور در تيم ملي فوتبال ايران دعوت کرده است راضي هستند و اين اقدام را تحسين‌برانگيز مي‌دانند و آن را يکي از کارهاي خوب سرمربي تيم ملي عنوان مي‌کنند.

محصص مي‌گويد در قرن 21 شاهد تغييرات فراواني در جهان هستيم بنابراين نبايد زياد بر روي مسائلي مانند بازيکنان بومي تأکيد کنيم هرچند هنوز فوتبال جهان خيلي با اين مسئله کنار نيامده است اما اگر يادتان باشد در جام‌جهاني آلمان نيز دکو که يک بازيکن برزيلي بود براي تيم ملي پرتغال بازي کرد پس حضور بازيکنان ايراني که در خارج از ايران هستند مثل قوچان‌نژاد و يا دعوت از دورگه‌هايي مثل دژاگه مي‌تواند مثبت باشد. استفاده از بازيکناني که توانايي‌هايي زيادي دارند و در سطح بين‌المللي هستند بسيار مثبت است.

بيژن ذوالفقارنسب نيز در اين مورد مي‌گويد: استفاد از هر ايراني در هر جاي دنيا که بتواند به مملکت اجداديش کمک کند خوب و مثبت است البته به شرط آنکه آن بازيکنان توانايي‌هاي زيادي داشته باشند و شايسته حضور در تيم ملي باشند مثل همين اشکان دژاگه. اين يکي از کارهاي مثبت کي‌روش بود.

* ناکامي يا پشتوانه سازي کي‌روش؟

کارلوس کي‌روش به عقيده کارشناسان عملکرد متوسطي در تيم ملي داشت البته در کارنامه او نقاط تاريکي هم ديده مي‌شود. يکي از آنها حذف از رقابت‌هاي غرب آسياست هرچند برخي از کارشناسان مي‌گويند او در اين رقابت‌ها به جواناني که کمتر در ميادين بين‌المللي حضور داشتند ميدان داد و نمي‌توان به خاطر آنچه که هست از کي‌روش انتقاد کرد اما اگر اين گفته را بپذيريم نمي‌توان بر اين مسئله چشم خود را ببنديم که کي‌روش گاهي اوقات يا بهتر است بگوييم در اکثر اوقات به اهالي فوتبال ايران از موضع بالا نگاه مي‌کند و کمتر حرف‌ها و نظرهاي کارشناسي آنها را قبول مي‌کند. علي کفاشيان رئيس فدراسيون در توصيف کي‌روش مي‌گويد او يک مربي بين‌المللي بزرگ است و او را انتخاب کرديم تا ببينيم چه مي‌شود.

* بيانيه‌ها و نبود سرپرستي مقتدر در تيم ملي

يکي ديگر از نقاط تاريک تيم ملي در سال 91 بيانيه نويسي ستارگان تيم ملي عليه رسانه‌ها بود. بيانيه‌اي که جو منفي در فوتبال کشور ايجاد کرد و رسانه‌ها و بازيکنان ملي پوش با يکديگر قهر کردند و اين مسئله فضايي را در فوتبال به وجود آورد که ماحصل آن باخت به لبنان بود. به نظر مي‌رسد که نداشتن يک سرپرست مقتدر در تيم ملي يکي از اشکالات بزرگ فوتبال ملي است. هرچند فدراسيون با انتخاب مهدي محمدنبي دبير فدراسيون تلاش کرد اين نقيصه را به طور موقت حل کند اما همه مي‌گويند اگر تيم ملي سرپرست مقتدري روي نيمکت داشت وضعيت تيم ملي بهتر بود و حداقل برخي حاشيه‌هاي ناخواسته براي فوتبال ملي پيش نمي‌آمد. با همه اين اوصاف همچنان تيم ملي فوتبال ايران به صعود به جام جهاني اميدوار است. در خرداد ماه سال 92 سه بازي سرنوشت ساز با تيم‌هاي قطر، کره و لبنان داريم و اميدواريم که کي‌روش بتواند در سال 92 تيم ملي ايران را براي چهارمين مرتبه به جام جهاني ببرد.

* خداحافظي رحمتي و ترک اردو از سوي عقيلي

يکي ديگر از نکاتي که در مورد تيم ملي نمي توان به اين راحتي آن را فراموش کرد خداحافظي مهدي رحمتي دروازه بان شماره يک تيم ملي بود. هنوز هم مشخص نشده چرا مهدي رحمتي درحالي که سال ها حراست از درون دروازه تيم ملي را برعهده داشت چنين تصميمي گرفت. هر چند که در محافل خودماني فوتبالي ها زبان به زبان چرخيد که او با جواد نکونام اختلاف داشته است اما اين مسئله هرگز از سوي اين دو نفر تاييد نشد. از سوي ديگر پذيرش سريع کي‌روش نسبت به خداحافظي رحمتي براي اهالي فوتبال جاي تعجب داشت و اکثرا بر اين عقيده هستند که کنار گذاشتن رحمتي از تيم ملي از قبل طراحي شده بوده و کي‌روش با شنيدن اين خبر بي درنگ آن را پذيرفته است. البته از مدت ها قبل هم بحث حضور دانيل داوري دروازه بان دو رگه ايراني حاضر در ليگ دسته دو آلمان هم مطرح شده بود و با خداحافظي رحمتي از تيم ملي حضور اين دروزاه بان دو رگه در تيم ملي ايران قوت گرفت. هر چند که اين روزها داوري به همراه تيم خود روزهاي خوبي را پشت سر نمي گذارد. در اين مدت شايد خيلي ها در تلاش بوده اند که رحمتي را به تيم ملي باز گردانند اما کي‌روش که ثابت کرده مرغش يک پا دارد و اگر تصميمي بگيرد به سختي و دشواري حاضر است از آن روي برگرداند اعلام کرده رحمتي ديگر جايي در تيم ملي ندارد.

از سويي هادي عقيلي در آخرين حضور تيم ملي در اردو تصميم به ترک اردو گرفت و شبانه محل اردو را ترک کرد. هر چند که اين تصميم و رفتار عقيلي از سوي اهالي فوتبال تاييد نشد و انتقادهاي زيادي به وي شد اما مسئله اي که اين بين مخفي ماند اين بود که چرا بايد برخي از بازيکنان تيم ملي به يکباره از خدمت به پيراهن مقدس تيم ملي سرباز زنند و تصميم به جدايي بگيرند. اين مسئله اي است که از فدراسيون فوتبال انتظار مي رود به اتفاقات حاکم بر اردو نظارت بيشتري داشته باشد و اميدواري به اين است که با حضور نبي به عنوان سرپرست اين چنين مشکلاتي به حداقل برسد.

تيم ملي در خرداد سال آينده روزهاي سخت و حساسي را پيش رو دارد.

از هم اکنون با وجودي که هنوز تکليف تيم ملي براي صعود به جام جهاني مشخص نشده شايعات در مورد سرنوشت نيمکت داغ تيم ملي زياد شده است. عده زيادي بر اين عقيده هستند در صورت صعود تيم ملي به جام جهاني برزيل فدراسيون فوتبال قصد دارد از مربي ايراني در برزيل استفاده کند و البته عده اي هم بر اين تصور هستند که کي‌روش تا پايان جام جهاني کنار تيم ملي ايران خواهد بود.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







  • قالب وبلاگ