نگاهي به خريدهاي بزرگ بارسلونا از آرسنال
تاريخ : چهار شنبه 23 اسفند 1391برچسب:, | 12:15 | نویسنده : Amir

بارسلونا براي جذب ضعف خط دفاعي خود قصد دارد فرمالن مدافع جوان آرسنال را به خدمت گيرد. سوال اين است چرا بارسلونا بيشتر در انديشه جذب ستاره هاي آرسنال است. در اين گزارش مي خواهيم نگاهي به خريد هاي بزرگ بارسلونا از آرسنال داشته باشيم.

«خريده برده و نه تربيت او» اين ضرب المثل عربي است کنايه از اين که خريد يک چيز آماده که نيازي به مراقبت ندارد، بهتر از چيزي است که به مراقبت و نظارت احتياج دارد. با نگاهي به جابجايي بازيکنان در ليگ‌هاي مختلف مي‌توان به مصداق اين ضرب المثل پي برد.

به گزارش ايسنا ، باشگاه‌ها به چند دسته تقسيم مي‌شوند، بعضي از آنها فقط به دنبال خريد بازيکنان هستند و خود آنها هيچ بازيکني پرورش نمي‌دهند، بعضي ديگر از باشگاه‌ها فقط از بازيکنان پرورش يافته خود استفاده مي‌کنند. بعضي از باشگاه‌ها هم ترجيح مي‌دهند از يک باشگاه خاص خريد کنند.

آرسنال جزو باشگاه‌هايي است که با تربيت بازيکنان جوان و تبديل آنها به ستاره پول زيادي به جيب مي‌زند. بارسلونا هم با وجود مدرسه لاماسيا همواره از مشتريان پر و پا قرص توپچي‌ها بوده است و ترجيح مي‌دهد که بيشتر از اين تيم خريد کند.

از سال 1996 که آرسن ونگر هدايت توپچي‌ها را بر عهده گرفت، انتقال ستاره‌هاي آرسنال به نوکمپ بيشتر شد. در اين دو دهه هر گاه ستاره اي در آرسنال ظهور کرد، بارسلونا به مشتري اول او تبديل شد و در نهايت دو باشگاه مقدمات انتقال را فراهم کردند. به نظر مي‌رسد تا زماني که ونگر سکان هدايت توپچي‌ها را بر عهده دارد و جيب بارسلونا پر از پول است همچنان اين انتقا‌ل ها ادامه يابد.

خط دفاعي بارسلونا در فصل جاري نمايش خوبي نداشته است و از طرف ديگر مصدوميت‌هاي زياد پويول ،‌ کاپيتان پا به سن گذاشته اين تيم هم باعث شده تا کادر فني در انديشه خريد جديدي باشند. اين بار هم سران بارسلونا براي برطرف کردن ضعف خود ياد يار قديمي خود افتاده‌اند و فرمالن بلژيکي را مدنظر قرار داده‌اند.

اعلام علاقه بارسلونا به جذب فرمالن جوان دستمايه گزارشي شد تا در آن از ستاره‌هاي آرسنال که در دوران حضور ونگر راهي نوکمپ شدند يادي به ميان آيد:

1- مارک اورمارس:

انتقال ستاره‌هاي آرسنال در دوران ونگر به بارسلونا با اين ستاره هلندي آغاز شد.اورماس کار خود را با آکادمي آژاکس شروع کرد. او در سال 1997 در حالي که جواني خام بيش نبود با سه و نيم ميليون پوند به آرسنال پيوست و خيلي زود در اين تيم جا افتاد.

بازي‌هاي زيبا و سرعت مثال زدني اين هافبک هلندي باعث شد تا سران بارسلونا علاقمند به جذب او شوند. سرانجام اورمارس هلندي پس از سه سال حضور در آرسنال با رقم نجومي و دور از انتظار 25 ميليون پوند راهي بارسلونا شد و زمينه را براي حضور ديگر بازيکنان آرسنال در نوکمپ مهيا کرد.اورمارس نامش را به عنوان سريعترين بازيکن تاريخ بارسا در تاريخ آبي اناري ها جاودان کرده است و البته شايد سريع ترين بازيکن تاريخ فوتبال!

2- امانوئل پتي:

اين بازيکن فرانسوي دومين خريد آبي اناري‌ها از آرسنال بود. او در سال 1997 با دو و نيم ميليون پوند از موناکو فرانسه به آرسنال پيوست. بازي‌هاي زيباي او در هايبوري توجه آبي – اناري‌ها را جلب کرد. اين ستاره فرانسوي سرانجام در سال 2000 با 7 ميليون پوند راهي نوکمپ شد تا با پيراهن اين تيم به ميدان برود.

3- جيواني فان برونکهورست

اين بازيکن اندونزياي تبار سومين بازيکني است که آرسنال را به مقصد بارسلونا ترک کرد. او براي نخستين بار در گلاسکورنجرز اسکاتلند چهره شد. او توجه آرسن ونگر را به خود جلب کرد و سرانجام با 5.8 ميليون پوند به آرسنال پيوست.

عملکرد خوب "جيو" در آرسنال باعث شد تا رايکارد سرمربي سابق آبي – اناري‌ها به جذب وي علاقمند شود. کارهاي انتقال اين هافبک هلندي با توجه به روابلط خوب دو باشگاه خيلي سريع انجام شد و او راهي نوکمپ شد. جيوواني خيلي زود در تيم جديدش جا افتاد و موفق شد دوبار با پيراهن آبي و اناري ها قهرمان رقابت هاي ليگا شود.

4- تيري آنري

بدون شک بزرگ‌ترين خريد بارسلونا از آرسنال تيري آنري است. آنري در سال 1999 با 8.5 ميليون پوند به آرسنال پيوست تا خط حمله اين تيم را به قبضه خود درآورد.

اين ستاره فرانسوي با بازي‌هاي زيباي خود و هوش سرشارش به ستاره اول تيمش تبديل شد و بازوبند کاپيتاني را بر بازو بست. اين بازيکن فرانسوي با وجود محبوبيت زياد در آرسنال در سال 2007 پا روي احساساتش گذاشت و با 16 ميليون پوند به آبي – اناري‌ها پيوست.

آنري هرچند نتوانست بازي‌هاي خود در آرسنال را در تيم جديدش به نمايش بگذارد اما با پيراهن بارسلونا به هرآنچه که مي‌خواست دست يافت. اين مهاجم فرانسوي در آرسنال از محبوبيت بسيار بالاي برخوردار است و بعضي او را بهترين بازيکن تاريخ اين باشگاه انگليسي مي‌دانند. باشگاه آرسنال به پاس قدرداني از آنري چندي پيش از تنديس او رونمايي کرد.

5- الکسندر هلپ

بازيکن بلاروسي که در اشتوتگارت چهره شد و با 11 ميليون پوند راهي آرسنال شد. آرسن ونگر پس از سه سال حضور هلپ در ترکيب تيمش او را با همان قيمت خريدش به بارسلونا فروخت. شايد بتوان گفت که هلپ بدترين خريد بارسلونا از آرسنال بوده است. اين هافبک در 3 سالي که با بارسلونا قرارداد بست تنها در 19 بازي به ميدان رفت البته در اين مدت چند بار به صورت قرضي هم به ديگر تيم‌ها منتقل شد.

6- سسک فابرگاس

بازيکني که بارسلونا براي بازگرداندن او تلاش زيادي کرد. اين بايکن که از پرورش يافتگان مدرسه لاماسيا بود به صورت مجاني به آرسنال پيوست و به ستاره خط مياني اين تيم تبديل شد. جولان کاپيتان توپچي‌ها در ميانه ميدان آرسنال، آبي – اناري‌ها را براي بازگرداندن او به تکاپو انداخت. سرانجام سران اين باشگاه اسپانيايي در فصل جابه‌جاي سال گذشته موفق شدند فابرگاس را با 25 ميليون پوند به خانه برگردانند.

فابرگاس که دليل اصلي جداي خود را از آرسنال کسب جام دانست خيلي رود به هدفش رسيد و در همان سال اول چند جام کسب کرد با اين حال اين‌ هافبک خوش تکنيک نتوانسته است بازي‌ها زيبايي خود با پيراهن آرسنال را در تيم جديدش به نمايش بگذارد و حتي صداي اعتراض هواداران بارسلونا به او در ديدار اين هفته برابر لاکرونيا در نوکمپ شنيده شد.

7- الکساندر سانگ

آرسن ونگر که لقب فيلسوف را يدک مي‌کشد اين هافبک کامروني را تنها با يک ميليون پوند از باشگاه باستيا به خدمت گرفت. سانگ در کنار فابرگاس زوج خوبي را در ميانه ميدان آرسنال تشکيل داده بود. اين هافبک کامروني در فصل جابه‌جايي تابستاني با 15 ميليون پوند راهي آبي – اناري‌ها شد اما به نظر مي‌رسد که او مي‌تواند هلپ ديگري براي بارسلونا باشد.

بارسلونا الان در انديشه خريد جديدي از آرسنال است و آن کسي جز فرمالن جوان نيست. پيوستن ستاره‌هاي آرسنال به بارسلونا سوالات زيادي را مطرح مي‌کند، داستان ونگر با بارسلونا تا کي ادامه دارد؟ چرا آرسنال مکان مصرف دلار‌هاي بارسلونا شده و ونگر به بابانوئل اين تيم تبديل شده است؟ چرا بارسلونا به جاي پرداخت اين هزينه‌هاي هنگفت از مدرسه لاماسيا بازيکن پرورش نمي‌دهد؟ آيا اين انتقالات با رفتن ونگر از آرسنال و يا پيوستن او به بارسلونا به پايان مي‌رسد؟ زمان تنها چيزي است که پاسخ اين سوالات را در خود دارد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







  • قالب وبلاگ