ادامه پرسشهاي درس 6 درس هفتم: انقلاب مشروطه چرا و چگونه رخ داد؟
تاريخ : دو شنبه 6 آذر 1391برچسب:, | 13:57 | نویسنده : Amir

9- چرا سيدجمال الدين اسدآبادي به سيدجمال الدين افغاني نيز موسوم شده است؟

ج: او چون به صورت هاي مختلف لباس مي پوشيد و در كشورهاي اسلامي نيز بسيار سفر كرده بود به سيدجمال الدين افغاني نيز موسوم است.  

 

  10- سيدجمال الدين اسدآبادي توسط چه كسي كشته شد؟

ج: امپراطور عثماني  

 

  11- در صف مقدم مخالفان.......قرار داشتند كه قاطعانه خواستار لغو قرارداد ننگين تالبوت گرديدند.

ج: روحانيون  

 

  12- ناصرالدين شاه اگرچه تظاهر مي كرد كه با ......ايران موافق است ولي در عمل و....... اوضاع ايران را به سراشيبي سقوط سوق داد.

ج: رشد و ترقي – عياشي هاي وي و استبداد مطلقه اش  

 

  پرسش و جستجوي درس 6:
1-
عهدنامه ي پاريس در مورد چه موضوعي بود؟

ج: به موجب اين قرارداد ايرن تعهد كرد كه استقلال افغانستان را به رسميت بشناسد و هرات را تخليه كند و هيچ گونه ادعايي نسبت به آن شهر نداشته باشد.  

 

  2- سه هدف اصلي سيدجمال الدين اسدآبادي چه بود؟

1. اتحاد دنياي اسلام بر ضد استعمار
2.
مبارزه با استعمار انگلستان
3.
دفاع از ارزش هاي اسلامي  

 

  3- به نظر شما چرا حاج ملاعلي كني با قرارداد رويتر مخالفت كرد؟

ج: زيرا اين امتياز ايران را به طور كامل تحت نفوذ و سيطره استعمارگران قرار مي داد.  

 

  درس هفتم: انقلاب مشروطه چرا و چگونه رخ داد؟
پادشاهي مظفرالدين شاه:

پس از ناصرالدين شاه فرزندش مظفرالدين شاه كه وليعهد وي بود از تبريز به تهران آمد و با نام مظفرالدين شاه به پادشاهي رسيد. وي مردي بيمار بود و اداره ي امور كشور را عملاَ به عين الدوله صدراعظم خود سپرد. عين الدوله مردي مستبد بود. خشونت هاي او و درباريان، اقدامات ظالمانه ي مأموران دولتي و دخالت هاي بيگانگان در امور كشور سبب شد كه مردم قيام كنند. نتيجه ي اين قيام به وجود آمدن حكومت مشروطه ي سلطنتي در ايران بود. يعني حكومتي كه در آن نمايندگان مردم (مجلس) بر چگونگي اداره كشور و اقدامات شاه نظاره داشته باشند.  

 

  آغاز انقلاب مشروطه:

نخستين جرقه هاي انقلاب وقتي روشن شد كه علاءالدوله حاكم تهران، به بهانه گران شدن قند، عده اي از بازرگانان را به چوب بست به دنبال انتشار اين خبر مردم بازارها را بستند و در منزل آيت الله سيدمحمد طباطبايي گرد آمدند. ايشان و بعضي ديگر از علما قدم پيش نهادند و قرار گذاشتند پيشاپيش گروهي از مردم به عنوان اعتراض شهر را ترك گويند و در حرم حضرت عبدالعظيم تحصن كنند و خواهان اجراي خواست هاي مردم شوند. در رأس خواسته هاي آن ها تأسيس عدالتخانه براي رسيدگي به شكايات مردم بود. پس از صدور فرمان تأسيس عدالتخانه، تحصن خاتمه يافت و علما با احترام به تهران بازگشتند.  

 

  ادامه ي مبارزه و صدور فرمان مشروطيت:

پس از بازگشت علما و مردم از حضرت عبدالعظيم، دولت به وعده هاي خود عمل نكرد، درنتيجه مردم به مبارزه ادامه دادند. در يكي از همين مبارزات، با تيراندازي مأموران طلبه جواني به نام سيدعبدالحميد به شهادت رسيد. درنتيجه بار ديگر علما و مردم در مسجد جامع تهران گرد آمدند و به چاره انديشي پرداختند. اين بار دو تن از رهبران روحاني آيت الله سيدمحمود طباطبائي آيت الله سيدعبدالله بهبهاني با مشورت ديگران تصميم گرفتند تهران را ترك كنند. آيت الله شيخ فضل الله نوري به حمايت از مردم برخاست و همراه علما عازم قم شد. اين مسئله اوضاع تهران را پريشان كرد و عده اي از علماي نجف نيز از مردم پشتيباني كردند درنتيجه شاه و درباريان عقب نشيني كردند و مظفرالدين شاه با صدور فرمان مشروطيت و عزل عين الدوله در برابر خواسته هاي مردم تسليم شد. به اين ترتيب قيام مردم به ثمر رسيد و نظام استبدادي به نظام مشروطه مبدل گشت.  

 

  قانون اساسي:

در چهاردهم جمادي الثاني سال 1324 ه.ق (14 مرداد 1285 ه.ش) فرمان مشروطيت به دست مظفرالدين شاه امضا شد. پس از آن انتخابات انجام گرفت و نمايندگان به تدوين قانون اساسي پرداختند. متأسفانه در تدوين اين قانون، از قوانين كشورهايي مانند بلژيك و فرانسه استفاده شد و اولين نفوذ فكري غرب براي انحراف انقلاب آغاز شد. مدتي پس از تدوين قانون اساسي براي تكميل و رفع نواقص آن شورايي مأمور تدوين متمم قانون اساسي شد. به پيشنهاد آيت الله شيخ فضل الله نوري ماده اي به متمم اضافه شد كه به موجب آن پنج تن از محبوب ترين طراز اول بر مصوبات مجلس نظاره كردند تا مصوبات با قوانين اسلام مغايرت نداشته باشد



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







  • قالب وبلاگ