پرسش از متن درس هفت: درس هشتم: محمدعلي شاه، دشمن مشروطه:
تاريخ : دو شنبه 6 آذر 1391برچسب:, | 13:59 | نویسنده : Amir

 1- مظفرالدين شاه مردي ......بود و به اين دليل اداره ي امور كشور را عملاَ به......... سپرد.

ج: بيمار – عين الدوله  

 

  2- نتيجه قيام مردم عليه استبداد قاجار استقرار نظام ...... در ايران بود.

ج: مشروطه سلطنتي  

 

  3- نخستين جرقه هاي انقلاب مشروطه چگونه آغاز شد؟

ج: نخستين جرقه هاي انقلاب مشروطه وقتي روشن شد كه علاءالدوله حاكم تهران به بهانه گران شدن قند، عده اي از بازرگانان را به عنوان اعتراض به روش هاي استبدادي دولت تحصن كرده بودند احضار كد و آنان را به چوب بست.  

 

  4- به دنبال انتشار خبر به چوب بستن بازرگانان توسط علاءالدوله مردم چه كردند؟

ج: مردم بازارها را بستند و به رهبران روحاني متوسل شدند و در منزل آيت الله طباطبايي گرد آمدند.  

 

  5- مهم ترين خواسته مردم متحصن در حرم حضرت عبدالعظيم چه بود؟

ج: تأسيس عدالتخانه  

 

  6- رهبران روحاني مهاجرت كبري را نام ببريد؟

ج: آيت الله طباطبايي – آيت الله بهبهاني – شيخ فضل الله نوري  

 

  7- پس از مهاجرت كبري نظام.......به نظام........مبدل گشت.

ج: استبدادي مطلقه – مشروطه سلطنتي  

 

  7- استقرار مشروطيت در ايران در زمان پادشاهي چه كسي بود؟

ج: مظفرالدين شاه  

 

  پرسش و جستجوي درس 7:
1-
چه رويدادي موجب شد مظفرالدين شاه فرمان مشروطيت را صادر كند؟

2- پس از بازگشت علما و مردم از حضرت عبدالعظيم دولت به وعده هاي خود عمل نكرد. درنتيجه مردم به مبارزه ادامه دادند. روزي در حين مبارزه ، مأموران به يك طلبه جوان به نام سيدعبدالحميد تيراندازي كرده و او را به شهادت رساندند. درنتيجه علما و مردم بار ديگر در مسجد جامع تهران جمع شدند. اين بار دوتن از رهبران روحاني به نام آيت الله سيدمحمود طباطبايي و آيت الله سيدعبدالله بهبهاني با مشورت ديگران تصميم گرفتند تهران را ترك كنند. آيت الله شيخ فضل الله نوري به حمايت مردم برخاست و همراه علما عازم قم شد. اين مسئله اوضاع تهران را پريشان كرد. درنتيجه مظفرالدين شاه با صدور فرمان مشروطيت در برابر خواست مردم تسليم شد.  

 

  درس هشتم: محمدعلي شاه، دشمن مشروطه:

ده روز پس از امضاي قانون اساسي مظفرالدين شاه درگذشت و پسرش محمدعلي ميرزا به سلطنت رسيد. او ابتدا وانمود كرد كه با مشروطه موافق است اما پس از رسيدن به سلطنت تلاش هاي مخفيانه اي را براي نابودي آن آغاز نمود. وي در اين كار از حمايت و تشويق هاي جدي روسيه نيز برخوردار بود. دلايل مخالفت روسيه با انقلاب مشروطه عبارت بود از:
1-
وابستگي كامل محمدعلي شاه به دولت روسيه و عدم اطمينان آن دولت به سران مشروطه و مجلس.
2-
اطمينان روسيه به اين كه بعضي از دولت مردان مشروطه و نمايندگان مجلس طرف دار انگلستان هستند.
محمدعلي شاه در مراسم تاج گذاري خود با دعوت نكردن نمايندگان مجلس به مشروطه و نمايندگان آن بي اعتنايي كرد و از امضاي متمم قانون اساسي خودداري ورزيد. اين امر سبب شد مردم اعتراضات وسيعي را در پيش گيرند و به علماي نجف نامه هايي را ارسال كنند تا جايي كه او ناگزير به امضاي متمم شد. چندي بعد ترور نافرجام محمدعلي شاه باعث شد تا او بهانه اي براي سركوب مشروطه خواهان به دست آورد. سرانجام محمدعلي شاه به كمك نيروهاي تحت فرماندهي افسر رسمي به نام لياخوف مجلس را به توپ بست. پس از اين هجوم مجلس منحل گرديد و آيت الله طباطبايي و آيت الله بهبهاني نيز تبعيد شدند. مردم پس از اين واقعه تصميم به مبارزه گرفتند. مردم قهرمان تبريز به رهبري ستارخان و باقرخان به دنبال فتواي علماي نجف دست به نبردهاي دلاورانه بر ضداستبداد زدند. همزمان با قيام مردم تبريز قيام هاي ديگري نيز در گيلان و درميان بختياري ها برپا شد. بخشي از مردم گيلان و نيز عده اي از بختياري ها هم زمان با مبارزان تبريز به تهران آمدند و توانستند قواي دولتي را شكست دهند و تهران را فتح كنند.
پس از فتح تهران مشروطه خواهان در محل مجلس شوراي ملي در ميدان بهارستان شورايي تشكيل دادند. اين شورا محمدعلي شاه را از سلطنت خلع كرد و احمدشاه فرزند او را به تخت پادشاهي نشاند. محمدعلي شاه با تعهد دريافت سالانه يك صدهزار تومان از كشور خارج شد و به روسيه رفت.
نيروهاي فاتح با تشكيل يك دادگاه مخالفان مشروطيت را محاكمه كرده و آيت الله شيخ فضل الله نوري را به شهادت رساندند. او در ابتدا از حاميان مشروطيت بود اما بعداز مشاهده انحراف مسير مشروطيت از اسلام به مخالفت با آنان پرداخت. قبل از اعدام وي، اطرافيانش از او خواستند كه به سفارتخانه روسيه پناهنده شود اما او نپذيرفت و گفت «آيا رواست كه من پس از هفتاد سال كه محاسنم را براي اسلام سفيد كرده ام حالا بيايم و به زير پرچم كفر بروم؟»  



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







  • قالب وبلاگ