قوانين نقل و انتقالات بازيکنان (بخش سوم)
تاريخ : سه شنبه 29 اسفند 1391برچسب:, | 11:48 | نویسنده : Amir

پيش نويس نهايي قانون نقل و انتقالات که براساس توافق با سازمان ليگ حرفه اي فوتبال ايران توسط اتحاديه فوتبال ايران مطابق با الزامات لازم الاجراي فيفا تهيه شده است، تدوين شد .

پيشنويس اين قوانين براي مطالعه باشگاهها ارائه شده تا توسط باشگاه ها مطالعه شود . همچنين نسخه اي هم براي ورزش سه ارسال شد که در چند بخش ارائه شده است :

فصل چهارم - حفظ ثبات قراردادي مابين بازيکنان حرفه اي و باشگاه ها

ماده 29: احترام به قرارداد

يک قرارداد بين بازيکن حرفه اي و يک باشگاه تنها پس از اتمام مدت قرارداد يا طبق توافق دو طرفه پايان مي پذيرد.

ماده 30: فسخ قرارداد با وجود دليل موجه

30.1 - يک قرارداد ميتواند بدون هر گونه آثاري (يا پرداخت غرامت و يا تحميل محروميت هاي ورزشي) در جائيکه که "دليل موجه اي " وجود دارد، توسط هر يک از طرفين فسخ شود.

30.2 – دليل موجه از جمله شامل:

الف. بازيکن به دليل بيماري يا مصدوميت طولاني مدت، صلاحيت بازي را از دست داده باشد؛

ب. بازيکن بنا به تقصير خود، الزامات قانوني براي استخدام يا اقامت به عنوان فردي خارجي در ايران را ديگر دارا نباشد؛

ج. نقض مکرر يا شديد قرارداد استخدامي، مقررات يا دستورالعمل هاي که بازيکن به صراحت آنها را پذيرفته است؛

د. از دست دادن جواز فعاليت باشگاه بر اثر انقضاء و ابطال آن؛

ه. اجرايي شدن تعليق بازيکن به موجب رفتار اشتباه خود بازيکن تا 3 ماه يا بيشترتوسط سازمان ليگ يا فدراسيون فوتبال.

ماده 31: فسخ يک قرارداد با وجود دليل موجه ورزشي

يک بازيکن حرفه اي رسمي که در طول يک فصل، در کمتر از ده درصد مسابقات رسمي باشگاهش شرکت داشته باشد، ميتواند پيش از موعد با استناد به وجود دليل موجه ورزشي قرارداد خود را فسخ نمايد. در ارزيابي چنين مواردي توجه خاصي به شرايط بازيکن بايد مبذول داشت. وجود دليل موجه ورزشي بايد بر اساس مورد به مورد اثبات شود. در چنين حالتي مجازات هاي ورزشي نبايد اعمال شوند اگرچه ممکن است خسارت قابل پرداخت باشد. يک بازيکن حرفه اي تنها مي تواند براين مبنا ظرف 15 روز پس از آخرين مسابقه رسمي آن فصل که باشگاهش برگزار نموده، قرارداد خود را فسخ نمايد.

ماده 32: محدوديت فسخ يک قرارداد در طول فصل

يک قرارداد را نميتوان به طور يک جانبه در طول يک فصل فسخ نمود. در صورت توافق طرفين براي فسخ قرارداد، بلافاصله بايد مراتب فسخ کتباً با امضاي بازيکن و باشگاه به سازمان ليگ ارسال گردد.

ماده 33: نتايج فسخ يک قرارداد بدون وجود دليل موجه

مقررات زير زماني که يک قرارداد بدون دليل موجه فسخ شود اعمال خواهند شد:

33.1- در همه موارد، طرفي که قرارداد را نقض ميکند بايد خسارت بپردازد. با رعايت ماده 38 و ضميمه 4 در رابطه با حق تعليم و چنانچه در قرارداد بر خلاف آن توافق نشده باشد، خسارت نقض بايد با توجه خاص به قوانين فدراسيون فوتبال و قوانين جاري کشور، شاخصه هاي ورزشي و هر معيار عيني ديگر محاسبه خواهد شود. اينگونه معيارها بايد بطور خاص شامل حقوق و مزاياي ديگر بازيکن در قرارداد مربوطه و قرارداد جديد، زمان باقي مانده در قرارداد موجود تا حداکثر پنج سال، هزينه ها و مخارج پرداخت شده به باشگاه سابق يا تحميل شده توسط اين باشگاه (مستهلک شده در طول مدت قرارداد) و اينکه آيا نقض قرارداد در دوره حفاظت شده اتفاق افتاده يا خير، ميباشند.

33.2 - وظيفه پرداخت خسارت را نمي توان به شخص ثالثي واگذار نمود. اگر يک بازيکن حرفه اي ملزم به پرداخت خسارت باشد، بازيکن و باشگاه جديد وي به طور تضامني و انفرادي مسئول پرداخت آن مي باشند. مي توان ميزان قابل پرداخت را در قرارداد ذکر نمود يا طرفين مي توانند بر آن توافق کنند.

33.3 - علاوه بر الزام به پرداخت غرامت، به هر بازيکني که قرارداد را در طول دوره حفاظت شده نقص کرده است، مجازات هاي ورزشي نيز تحميل خواهد شد. اين مجازات ها ميتواند شامل 4 ماه محروميت از شرکت در مسابقات رسمي باشد. در صورت وجود اوضاع تشديد کننده، اين محروميت تا 6 ماه طول خواهد کشيد. در همه موارد، اين مجازات هاي ورزشي بلافاصله پس از اطلاع يافتن بازيکن از تصميم مربوطه لازم الاجرا خواهد شد. مجازات هاي ورزشي در فاصله مابين آخرين مسابقه رسمي فصل گذشته و اولين مسابقه رسمي فصل جديد معلق باقي خواهد ماند که شامل مسابقات جام حذفي و قهرماني بين المللي براي باشگاهها نيز مي گردد. بهر حال ، مجازات هاي ورزشي اگر بازيکن عضو رسمي تيم ملي باشد که مي تواند به عضويت آن درآيد و فدراسيون مربوطه در مسابقات نهايي يک تورنمنت بين المللي در فاصله مابين آخرين مسابقه رسمي فصل گذشته و اولين مسابقه رسمي فصل جديد شرکت دارد اينگونه تعليق ها اعمال نخواهد شد و بازيکن مي تواند در آن مسابقات شرکت نمايد. نقض يک طرفه قرارداد با دليل موجه يا دليل موجه ورزشي بعد از دوره حمايت شده منتج به مجازات هاي ورزشي نخواهد شد. بهر حال ، موارد انضباطي در خارج از دوره حمايت شده به دليل قصور در اطلاع دادن از خاتمه قرارداد در طي 15 روز از آخرين بازي رسمي فصلي باشگاهي ( شامل جام حذفي ) که بازيکن در آن ثبت نام کرده ممکن است در نظر گرفته شوند. در زماني که قرارداد تجديد شده و يا دوره قرارداد قبلي تمديد شود، دوره حفاظت شده مجدداً آغاز خواهد شد.

33.4- علاوه بر تعهد براي پرداخت غرامت، براي هر باشگاهي که قرارداد را در طول دوره حفاظت شده نقض ميکند يا ديگران را به اين امر اغوا مي نمايد، مجازات هاي ورزشي بايد در نظر گرفته شوند. فرض ميشود ، مگر آنکه خلاف آن ثابت شود، که هر باشگاهي که بايک بازيکن حرفه اي که قرارداد خود را بدون دليل موجه فسخ نموده باشد، قراداد منعقد نمايد، باشگاه آن بازيکن حرفه اي را اغوا نموده تا قرارداد خود را فسخ نمايد. باشگاه از ثبت قرارداد هر بازيکن جديد، ملي يا بين المللي، براي دو دوره ثبت نام محروم خواهد شد.

33.5 - هر فرد که تابع اساسنامه و مقررات فيفا (مقامات باشگاه، کارگزاران بازيکنان، بازيکنان و غيره) اگر به شيوه ايي عمل کنند که منجر به نقض قرارداد بين يک بازيکن حرفه اي و يک باشگاه شود تا انتقال بازيکن را امکان پذير سازند با مجازات روبرو خواهند شد.

ماده 34: شروط خاص مربوط به قراردادهاي بين افراد حرفه‌اي و باشگاه‌ها

34.1 - اگر يک کارگزار رسمي نقل و انتقالات فيفا در مذاکرات يک قرارداد دخالت نمايد، نام وي نيز بايد در قرارداد ذکر شود.

34.2 - حداقل طول مدت يک قرارداد بايد از تاريخ شروع آن تا پايان فصل مي باشد، در حاليکه حداکثر مدت يک قرارداد پنج سال مي باشد.

34.3 - پس از ثبت قرارداد منعقد شده برابر بندهاي فوق در فرمهاي قراردادي ، باشگاه گيرنده بازيکن بايد حداکثر سه روز کاري پس از عقد قرارداد اين قرارداد را به کميته نقل و انتقالات سازمان ليگ ارائه داده و پس از تأييد مراتب توسط کميته مزبور در دبيرخانه سازمان ليگ به ثبت رسانده شده و گواهي ثبت از دبيرخانه اخذ گردد. اين قرارداد در پنج نسخه تنظيم و با شماره واحد ثبت شده و به ترتيب در اختيار بازيکن، باشگاه، هيأت فوتبال استان، کميته نقل و انتقالات سازمان ليگ برتر و دسته اول، دبيرخانه سازمان ليگ برتر و دسته اول (کميته مسابقات) گذاشته خواهد شد و تمامي نسخه‌هاي آن در حکم واحد مي باشند.

34.4 - هر گونه قرارداد يا توافق نامه يا آيين‌نامه انضباطي داخلي باشگاه‌ها که در چارچوب مفاد و مقررات آئين‌نامه نقل و انتقالات مصوب فدراسيون تنظيم گرديده مي‌بايست در موقع ثبت در هيأت فوتبال استان ضميمه فرم‌هاي قرارداد شود.

34.5 - قراردادهاي بازيکنان با باشگاه‌ها بايد در فرم‌هاي مخصوص (فرم شماره 12) هر گروه نوشته و ثبت شوند. در صورتي‌که قراردادهاي بازيکنان باشگاه‌ها در سهميه 20 بازيکن حرفه‌اي باشد در فرم شماره 12 حرفه اي و چنانچه غيرحرفه‌اي باشند در فرم شماره 12 آماتور ثبت خواهد شد.قرارداد بازيکنان کارآموز نيز در فرم مربوطه ثبت و هر قرارداد خارج از فرم‌هاي مربوطه بوده قابل ثبت نمي باشد و عودت داده خواهد شد.

34.6 - باشگاه و بازيکن مي‌توانند هر چند بار که بخواهند در زمان مجاز نقل و انتقال بازيکنان قرارداد في‌مابين را بنا به توافق تمديد يا تجديد نمايند.

34.7 - مدت قرارداد براي بازيکنان زير 28 سال تمام حداقل فاصله زماني بين دو دوره نقل و انتقالات و حداکثر 5 فصل و براي بازيکنان بالاي 28 سال تمام حداقل فاصله زماني بين دو دوره نقل و انتقالات و حداکثر 3 فصل خواهد بود.

34.8 - بازيکن هاي زير سن 18 سال نمي توانند قرارداد حرفه اي براي بيش از سه سال منعقد نمايند و هر بندي در قرارداد که به يک دوره طولاني تر اشاره دارد معتبر نمي باشد ( بر مبناي مواد 10 و 219 قانون مدني، قوانين و مقررات فدراسيون فوتبال قرارداد اين دسته از بازيکنان با حضور ولي يا قيم/ وکيل، مدير باشگاه و خود بازيکن در محل هيأت فوتبال استان مربوطه به امضاء و به ثبت مي‌رسد.

تذکر: هرگاه بازيکن به سن 18 سال تمام رسيد در استمرار قرارداد ثبت شده مندرج در بند 2-6 با رضايت طرفين و رعايت ساير مقررات نسبت به اصلاح فرم قرارداد و ثبت قرارداد جديد با باشگاه تحت قرارداد اقدام خواهد کرد.

34.9 - اگر باشگاهي بر خلاف بند 16.2 همين مقررات عمل کند کميته وضعيت بازيکنان سازمان ليگ مي‌تواند تا زمان جبران خسارت توسط باشگاه و پرداخت جريمه تعيين شده، اجازه استخدام بازيکن ديگري را به آن باشگاه ندهد. بازيکن و باشگاه مي‌توانند در صورت توافق نسبت به اصلاح مدت قرارداد في‌مابين حداکثر تا پايان فصل مسابقات همان فصل اقدام نمايند، در غير اين صورت استفاده از اين بازيکن بعد از خاتمه تاريخ مندرج در قرارداد غير مجاز تلقي شده و بازيکن مزبور نيز تا زمان فصل نقل و انتقالات نمي‌تواند با باشگاه جديدي قرارداد منعقد نموده و يا از باشگاه سابق تحت قرارداد درخواست حقوق و مزايا داشته باشد.

34.10 - اعتبار و ارزش قرارداد ارتباطي به مثبت بودن نتايج آزمايشات پزشکي يا دريافت اجازه کار نمي‌باشد.

34.11- اگر بازيکني قبل از مهلت مقرر و در فصل نقل و انتقالات با باشگاهي قرارداد يا توافق‌نامه امضاء نمايد(با امضاء و اثر انگشت بازيکن و مهر و امضاء مديرعامل باشگاه و به شرط انجام تعهدات فيمابين)، در صورت عقد قرارداد ديگري با هر باشگاهي در فصل نقل و انتقالات اعلامي از سوي سازمان ليگ، بازيکن بابت عقد قرارداد يا توافق اوليه متخلف شناخته شده و بازيکن مزبور به ميزان 50% مبلغ توافقي قرارداد اوليه جريمه خواهد شد که:

الف) مبلغ جريمه به طور مساوي بين باشگاه ارائه دهنده قرارداد و سازمان ليگ تقسيم خواهد شد؛

ب) براي بازيکن متخلف تا تأديه کامل مبلغ جريمه، مجوز بازي صادر نخواهد شد.

34.12 - اگر باشگاه قرارداد نامبرده را در زمان مجاز نقل و انتقالات در سازمان ليگ به ثبت نرساند يا نام وي را در ليست اسامي بازيکنان آن فصل درج ننمايد باشگاه به ميزان 50% مبلغ توافق شده در قرارداد جريمه خواهد شد که:

الف) مبلغ جريمه به طور مساوي بين باشگاه ارائه دهنده قرارداد و سازمان ليگ تقسيم خواهد شد؛

ب) تا باشگاه مبلغ فوق را پرداخت ننمايد، نمي تواند قرارداد بازيکن را ثبت نمايد.

34.13- اگر باشگاهي با بازيکن تحت قرارداد خود، قرارداد جديدي منعقد نمايد و در زمان مجاز نقل و انتقالات در سازمان ليگ به ثبت نرساند يا نام وي را در ليست اسامي بازيکنان آن فصل درج ننمايد، آن قرارداد با تمامي حقوق و تکاليف مندرج در آن معتبر بوده اگر چه در فدراسيون و سازمان ليگ در دوره نقل و انتقالات به ثبت نرسيده باشد.

34.14- اگر يک بازيکن حرفه اي بيش از يک قرارداد که همان دوره را پوشش مي دهد را منعقد نمايد، مقررات پيش بيني شده در فصل 4 همين قانون در مورد وي اعمال خواهد شد.

فصل پنجم – نفوذ شخص ثالث

ماده 35: تأثير اشخاص ثالث روي باشگاه‌ها

35.1 - هيچ باشگاهي حق انعقاد قراردادي را ندارد که طرف ديگر قرارداد يا هر شخص ثالثي را قادر مي سازدکه توانايي تاثير در قرارداد استخدامي و امور مربوط به انتقال ، استقلال، سياست ها يا عملکرد تيم هاي باشگاه را دارا شود.

35.2 -کميته انضباطي مي تواند مجازات هاي انضباطي در مورد باشگاه هايي که از الزامات ذکر شده در اين ماده تعبيت نمي کنند، وضع نمايد.

35.3 - هيچ باشگاهي حق ندارد با پرداخت مبالغي با مزايائي به بازيکنان يا کارگزاران رسمي فيفا، آن‌ها را به ماندن در باشگاه يا آمدن به آن باشگاه يا عقد قرارداد و غيره تشويق کند.

35.4 - متقابلاً بازيکني حق ندارد که به کارگزاران رسمي بازيکنان فيفا اجازه دريافت مبلغي بابت بازاريابي از باشگاه را بدهد و در صورت وقوع، چنين امري تخلف محسوب شده و با باشگاه و بازيکن متخلف برخورد قانوني خواهد شد.

35.5 - هر گونه ايفاي نقش پنهان و واسطه گري توسط مقامات رسمي فدراسيون و سازمان ليگ، مربيان يا ساير عوامل باشگاه‌ها در بخش نقل و انتقالات بازيکنان، نحوه تنظيم قرارداد، مبالغ قرارداد، و همچنين تطميع و فريب بازيکنان ممنوع مي باشد و در صورت اتفاق، موضوع جهت رسيدگي و اخذ تصميم متقضي به کميته وضعيت بازيکنان گزارش خواهد شد.

35.6 - براي مبارزه با نفوذ دلالي و پديده واسطه‌گري هيچ فردي يا موسسه‌اي به عنوان نماينده يا وکيل يا مدير برنامه بازيکنان بجز کارگزاران رسمي بازيکنان فيفا حق مذاکره با باشگاه‌ها و بازيکنان را نداشته و در صورت وقوع چنين اتفاقي بازيکن از حق نقل و انتقال جاري ( به تعداد تخلف) تا دوره نقل و انتقالات بعدي محروم شده و مورد جهت بررسي و اخذ تصميم به مبادي ذيربط ارجاع خواهد شد.

35.7 - فدراسيون فوتبال و سازمان ليگ موظف است نسبت به تهيه و اعلام ليست کارگزاران رسمي نقل و انتقالات فيفا يک ماه قبل از شروع مهلت نقل و انتقالات اقدام نمايند.




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







  • قالب وبلاگ