قوانين نقل و انتقالات بازيکنان (بخش چهارم)
تاريخ : سه شنبه 29 اسفند 1391برچسب:, | 11:50 | نویسنده : Amir

پيش نويس نهايي قانون نقل و انتقالات که براساس توافق با سازمان ليگ حرفه اي فوتبال ايران توسط اتحاديه فوتبال ايران مطابق با الزامات لازم الاجراي فيفا تهيه شده است، تدوين شد .

پيشنويس اين قوانين براي مطالعه باشگاهها ارائه شده تا توسط باشگاه ها مطالعه شود . همچنين نسخه اي هم براي ورزش سه ارسال شد که در چند بخش ارائه شده است :

فصل ششم – انتقال بين المللي بازيکنان صغير

ماده 36: حمايت از بازيکنان صغير( زير18 سال)

36.1 - انتقال‌هاي بين المللي تنها زماني مجاز است که بازيکنان بالاي 18 سال باشد.

36.2 - انتقال بازيکنان زير 18 سال زماني مجاز است که:

الف - والدين بازيکن به کشوري که باشگاه در آن قرار گرفته با دلايل غير از دلايل فوتبالي سفر کنند؛

ب - بازيکن در فاصله دورتر از 50 کيلومتر از مرز ملي خود زندگي نکند و باشگاهي که بازيکن مايل است در فدراسيون کشور همسايه ثبت نام نمايد نيز در فاصله 50 کيلومتري از آن مرز واقع شده باشد. حداکثر مسافت بين اقامتگاه بازيکن و ساختمان مرکزي باشگاه بايد 100 کيلومتر باشد. در چنين مواردي، بازيکن بايد به زندگي در خانه خود ادامه داده و دو فدراسيون مربوطه بايد با رضايت صريح خود بدين امر را اعلام دارند.

36.3 - شرايط اين ماده نيز بايد براي هر بازيکني که هرگز قبلاً در يک باشگاه ثبت‌نام نکرده و داراي مليت کشوري نيست که تمايل دارد براي اولين بار در آن‌جا ثبت نام کند، اعمال خواهد شد.

36.4 - هر انتقال بين المللي مطابق با بند 18.2 آيين نامه نقل و انتفال فيفا و هر ثبت اوليه مطابق با بند 18.3 فوق الذکر، منوط به تأئيد کميته تعيين وضعيت بازيکنان فيفا مي باشد. درخواست تأييديه توسط فدراسيوني که مايل به ثبت بازيکن مي باشد مي بايست ارائه گردد. به فدراسيون قبلي بايد اين فرصت داده شود تا وضعيت خود را در اين زمينه روشن نمايد. تأييديه فيفا مي بايد قبل از هرگونه تقاضائي از فدراسيون جهت ITC و/ يا ثبت اولين قرارداد صورت گيرد. هرگونه تخطي از اين مقررات توسط کميته انضباطي فيفا مطابق با مجموعه مقررات انضباطي فيفا قابل مجازات خواهد بود. علاوه بر فدراسيوني که درخواست خود را به کميته تعيين وضعيت بازيکنان فيفا براي تأئيد ارسال نکرده است اينگونه مجازاتها ممکن است براي فدراسيون فوتبال قبلي که ITC را بدون تائيديه کميته فوق صادر نموده و همچنين براي باشگاه هايي که براي انتقال بازيکن زير 18 ساله به توافق رسيده اند اعمال مي گردد.

36.5 - روند درخواست اولين ثبت نام و انتقال بين المللي بازيکنان زير 18 سال در ضميمه 2 اين قوانين درج شده است.

ماده 37: ثبت و گزارش بازيکنان صغير در آکادمي ها

37.1 - باشگاههايي که داراي آکادمي فوتبال بوده که به طور قانوني، اقتصادي يا در عمل بدانها وابسته مي باشند موظفند تا وضعيت بازيکنان زير 18 سال خود را که در آکادمي حضور دارند را به فدراسيون فوتبال گزارش دهند.

37.2 - فدراسيون فوتبال موظف است تا از موارد زير در مورد آکادمي هايي که به طور قانوني، اقتصادي يا در عمل به باشگاههايي وابسته نمي باشند، مطمئن گردد:

الف. هدايت باشگاهي را بر عهده گيرد که در ليگ حضور دارد و موظف است که ليست تمامي بازيکنان را به فدراسيون فوتبال ارسال نمايد يا آکادمي، خود، با باشگاهي قرارداد منعقد نمايد؛ يا

ب . اسامي تمامي بازيکنان زير 18 سال خودکه براي تمرين در آکادمي حضور دارند را به فدراسيون گزارش کند.

37.3 - هر فدراسيوني بايد تمامي اطلاعات ثبت شده را که شامل نام و نام خانوادگي، تاريخ تولد بازيکنان زير 18 سال را که قبلاً توسط آکادمي باشگاه به فدراسيون گزارش شده است را در اختيار داشته باشد.

37.4 - در مدت فعاليت مي بايد، آکادمي‌ها و بازيکنان به قوانين و مقررات فيفا و فدراسيون فونبال احترام بگذارند.

37.5 - هرگونه نقض اين قوانين توسط کميته انضباطي مطابق با مقررات انضباطي قابل مجازات مي‌باشد.

37.6 - ماده 37 آيين نامه نقل و انتقال فيفا همچنين بايد گزارش تمامي بازيکنان زير 18 سال که تبعه کشور ديگري غير از کشوري که حضور آنها را گزارش مي دهد نيز مي شود.

فصل هفتم - حق تعليم و مکانيسم همبستگي

ماده 38: حق تعليم

حق تعليم بايد به باشگاه (هاي) تعليم دهنده بازيکن پرداخت شود: 1) زماني که يک بازيکن اولين قرارداد خود را به عنوان يک بازيکن حرفه اي امضا ميکند و 2) هر زمان که يک بازيکن حرفه اي تا پايان فصل بيست و سومين سال تولد خود انتقال مي يابد. تکليف در مورد پرداخت حق تعليم در صورتيکه انتقال در طول يا در پايان قرارداد بازيکن انجام شده باشد، بوجود مي آيد. شرايط مربوط به حق تعليم در ضميمه 4 اين مقررات آورده شده اند.

ماده 39: مکانيسم همبستگي

اگر يک بازيکن حرفه اي قبل از انقضاي قرارداد خود انتقال داده شود، هر باشگاهي که در آموزش و تمرين وي سهيم بوده بايد سهمي از غرامت پرداخت شده به باشگاه قبلي را دريافت نمايد (سهم همبستگي) . مقررات مربوط به سهم همبستگي در ضميمه 5 اين مقررات قيد شده اند.

فصل هشتم - صلاحيت قضايي

ماده 40: صلاحيت قضايي فدراسيون فوتبال جمهوري اسلامي ايران

بدون نقض حق هر بازيکن يا باشگاه براي ادعاي خسارت در اختلافات مربوط به اشتغال نزد دادگاه هاي مدني، فدراسيون فوتبال صلاحيت رسيدگي در موارد زير را دارد:

الف. اختلافات بين باشگاه ها و بازيکن ها در رابطه با حفظ ثبات قراردادي (ماده هاي 34 – 29) درجائيکه تقاضاي مجوز انتقال بين المللي ) ITC (و ادعايي از يکي از طرفين ذي نفع در رابطه با تقاضاي ITC مذکور وجود دارد ، به ويژه در رابطه با صدور ITC، مجازات هاي ورزشي يا پرداخت خسارت براي نقض قرارداد؛

ب. اختلافات مربوط به استخدام مابين بازيکنان و باشگاه ها در ابعاد داخلي و بين المللي؛

ج. اختلافات مربوط به استخدام مابين يک باشگاه يا فدراسيون از يک طرف و يک مربي از طرف ديگر در ابعاد داخلي و بين المللي؛

د . اختلافات مربوط به حق تعليم (ماده 38) و مکانيسم همبستگي (ماده 39) اعم از داخلي و بين المللي؛

ه . ساير اختلافات بين باشگاه ها که در چارچوب موارد ذکر شده در" الف" و، "د" فوق الذکر نمي گنجد.

ماده 41: کميته وضعيت بازيکنان

41.1- اين کميته براساس ماده 51 اساسنامه فدراسيون فوتبال در سازمان ليگ تشکيل مي گردد تا مطابقت مقررات نقل و انتقال بازيکنان با مقررات فيفا در خصوص وضعيت و نقل و انتقال بازيکنان را نظارت نموده و وضعيت بازيکنان براي حضور در مسابقات مختلف که توسط فدراسيون فوتبال سازماندهي مي شود را تعيين کند. هيأت رئيسه فدراسيون مي‌تواند مقررات ويژه‌اي در خصوص اختيارات قانوني کميته وضعيت بازيکنان و انتخاب اعضا وضع نمايد. اعضا اين کميته شامل يک رئيس، يک نايب رئيس و سه عضو مي‌باشد. کميته وضعيت بازيکن در مورد هر يک از موارد توصيف شده در بند "ج" و "ه" ماده 40 اين قانون و همچنين در مورد همه اختلافات ديگر ناشي از کاربرد اين قوانين با رعايت ماده 42 حکم خواهد دهد.

41.2 - در صورت عدم اطمينان در خصوص صلاحيت قضائي کميته وضعيت بازيکنان يا اتاق حل اختلاف، رئيس کميته وضعيت بازيکنان تصميم خواهد گرفت که چه ارگاني واجد صلاحيت مي باشد.

41.3 - کميته وضعيت بازيکنان در حضور حداقل سه عضو شامل رئيس يا نايب رئيس و دو نفر از اعضا به موضوع رسيدگي خواهد نمود، اظهارات طرفين در طول مدت بررسي پرونده بايد شنيده شود. از تصميمات اتخاذ شده کميته وضعيت ميتوان در نزد کميته فرجام سازمان ليگ تجديد نظر خواهي نمود.

ماده 42: اتاق حل اختلاف (NDRC)

42.1 - اتاق حل اختلاف، محکمه داوري مستقلي بوده که رسيدگي منصفانه و بيطرفانه را تضمين نموده و به اصل نمايندگي مساوي بازيکنان و باشگاه ها در رسيدگي، احترام مي گذارد.

42.2 - اتاق حل اختلاف به هر يک از موارد مذکور در بندهاي" الف"، "ب" و" د" ماده اين قانون به استثناي اختلافات مربوط به موضوع صدور ITC رسيدگي خواهد نمود. به طور کلي اتاق داراي صلاحيت رسيدگي به موارد ذيل مي باشد:

• اختلافات مابين بازيکنان و باشگاه ها در خصوص مسائل استخدامي و ثبات قراردادها؛

• اختلافات مابين باشگاه ها در مورد حق تعليم و مکانيسم همبستگي؛

• اختلافات در خصوص وضعيت بازيکنان در ارتباط با فدراسيون فوتبال و اعضاي آن، مقامات رسمي و کارگزاران رسمي بازيکنان و مسابقات.

42.3 - اتاق در رسيدگي خود اساسنامه و مقررات فيفا ، فدراسيون فوتبال، تمام توافقات مابين طرفين، مقررات داخلي از جمله فوانين کار جمهوري اسلامي ايران ،توافقات تجاري جمعي همچنين ويژگي خاص فوتبال را در نظر خواهد گرفت.

42.4 - اتاق حل اختلاف از اعضاي زير تشکيل مي شود:

الف. رئيس و نايب رئيس که به اتفاق آراء توسط نمايندگان بازيکنان و باشگاه ها از يک فهرست 5 نفره که توسط هيأت رئيسه فدراسيون تهيه شده انتخاب خواهند شد؛

ب. سه نماينده از بازيکنان به انتخاب اتحاديه بازيکنان فونبال ايران که عضو انحاديه جهاني بازيکنان حرفه اي فوتبال (FIFPro) بوده و در صورت عدم تشکيل بر مبناي انتخاباب مورد تائيد فيفا و اتحاديه جهاني بازيکنان حرفه اي فوتبال انتخاب مي شوند.

42.5 – رئيس و نايب رئيس اتاق بايد داراي تحصيلات حقوقي بوده و وکيل واجد شرايط باشند. رئيس اتاق بايد فردي مستقل بوده و نسبت به منافع گروههاي ذينفع نظير بازيکنان و باشگاهها بيطرف باشد. در صورت تساوي آرا، رأي رئيس اتاق قاطع خواهد بود. همچنين رئيس نمي تواند عضوي از اتاق را منصوب نمايد.

42.6- هر باشگاه بيش از يک عضو نمي تواند در اتاق داشته باشد. اتاق بايد در حضور حداقل سه عضو شامل رئيس يا نايب رئيس به موضوع رسيدگي نمايد و هيأت داوري در تمام موارد رسيدگي به موارد" الف" و "ب" ماده 42.4 فوق الذکر بايد شامل تعداد مساوي از نماينده هاي باشگاه ها و بازيکنان باشد.

42.7 - به اختلافات مذکور در بند ج ماده 42.4 هيأت داوري مرکب از 3 نفر از اعضاي اتاق رسيدگي مي نمايد که شامل رنيس يا نايب رئيس و دو داور به انتخاب هر يک از طرفين دعوي خواهد بود.

42.8 - اظهارات طرفين در طول مدت بررسي پرونده بايد شنيده شود. از تصميمات اتخاذ شده توسط اتاق حل اختلاف ميتوان در نزد کميته فرجام سازمان ليگ تجديد نظر خواهي نمود.

42.9– اعضاي اتاق نمي توانند عضو هيأت رئيسه يا ساير کميته هاي فدرسيون فوتبال و سازمان ليگ باشند.

42.10 – جزئيات تفصيلي دادرسي اتاق حل اختلاف در ضميمه 6 پيش بيني شده است.

ماده 43: راهنماي آئين رسيدگي کميته وضعيت بازيکنان و اتاق حل اختلاف

43.1 - به عنوان يک قاعده کلي، کميته وضعيت بازيکنان يا اتاق حل اختلاف بايد ظرف 60 روز حکم خود را صادر نمايند. آئين دادرسي تابع مقررات عمومي رسيدگي فدراسيون فوتبال و سازمان ليگ مي باشد.

43.2 - حداکثر هزينه دادرسي نزد کميته وضعيت بازيکنان و اتاق حل اختلاف در حد........ ريال مي باشد و بايد توسط طرف ناموفق (محکوم عليه) پرداخت شود. تخصيص هزينه ها بايد در رأي توضيح داده شود.

43.3 - بررسي انضباطي براي تخلف از اين مقررات بايد مطابق با قانون انضباطي فدراسيون فوتبال باشد مگر اينکه برخلاف آن در اين مقررات پيش بيني شده باشد.

43.4 - اگر دليلي مبني بر وجود مورد انضباطي باشد، کميته وضعيت بازيکنان و اتاق حل اختلاف ( بر حسب مورد) بايد پرونده را همراه با تقاضائي براي شروع رسيدگي انضباطي مطابق با قانون انضباطي فدراسيون فوتبال به کميته انضباطي ارسال نمايد.

43.5 - کميته وضعيت بازيکن و اتاق حل اختلاف ( برحسب مورد، نبايد به هيچ پرونده تابع اين قوانين رسيدگي کنند اگر بيش از دو سال از زمان وقوع رويداد مورد اختلاف گذشته باشد. اين مرور زمان بايد به طور ويژه در هر مورد، ابتدا بررسي شود.

فصل نهم – مقررات نهايي

ماده 44: اقدامات انتقالي

44.1- هر دعوي که قبل از لازم الاجرا شدن اين مقررات به فدراسيون فوتبال و سازمان ليگ ارجاع داده شده است، بر اساس قوانين اجرايي در زماني که قرارداد موضوع اختلاف امضا شده يا زماني که اختلاف بوقوع پيوسته، بايد رسيدگي شود.

44.2- به عنوان يک قاعده کلي به همه موارد ديگر بايد مطابق با اين قوانين رسيدگي شود.

44.3- فدراسيون فوتبال و سازمان ليگ بايد مقررات خود را ظرف 3 ماه مطابق با اين مجموعه قوانين اصلاح نمايند.

ماده 45: موضوعات پيش بيني نشده

موضوعاتي که در اين مقررات پيش بيني نشده و موارد قوه قاهره (فورس ماژور) توسط هيأت رئيسه سازمان ليگ تصميم گيري خواهند شد که اين تصميمات، نهايي مي باشند.

ماده 46: اجرا

اين قوانين توسط هيأت رئيسه سازمان ليگ و هيأت رئيسه فدراسيون فوتبال در تاريخ .......................... به تصويب رسيده و از تاريخ ............................لازم الاجرا مي باشد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







  • قالب وبلاگ