از اولین قهرمانی یک تیم شهرستانی تا برادرکشی استقلالی‌ها/ تعارف جام به پرسپولیس

در فصل اول رقابت‌های لیگ برتر تیم فوتبال استقلال در حالی که برای قهرمانی تنها به یک تساوی نیاز داشت، با شکست مقابل ملوان جام را به پرسپولیس داد.

خبرگزاری فارس: از اولین قهرمانی یک تیم شهرستانی تا برادرکشی استقلالی‌ها/ تعارف جام به پرسپولیس

پرونده سیزدهمین دوره رقابت‌های لیگ برتر فوتبال باشگاه‌‌های ایران در حالی از فرداشب باز می شود که بزرگ‌ترین تفاوت لیگ امسال با سال‌‌های اخیر این است که به خاطر تقویم شلوغ تیم ملی برای حضور در جام جهانی 2014 برزیل با 16 تیم کار خود را آغاز کند.

 

لیگ برتر فوتبال ایران از سال 1380 و پس از پایان لیگ ازادگان با عنوان "حرفه‌ای" به کار خود ادامه داد. این لیگ طی سه فصل نخست با حضور 14 تیم برگزار شد، سپس از فصل چهارم تا فصل ششم با افزایش دو تیم دیگر مواجه شده و با 16 تیم این رقابت‌ها پیگیری شد. در ادامه از فصل هفتم تا فصل دوازدهم تعداد تیم‌های لیگ برتر به 18 و تعداد هفته‌های برگزاری به 34 هفته رسید تا لیگ برتر بیشترین حضور تیم‌ها را طی 6 فصل اخیر تجربه کند.

 

با این حال نکته این است که فصل سیزدهم لیگ حرفه‌ای فوتبال ایران در حالی آغاز می‌شود که به خاطر برنامه‌های کارلوس کی‌روش و تیم ملی با یک عقبگرد دوباره 16 تیمی شده است.

در زیر نگاهی می‌اندازیم به قهرمانان ادوار لیگ برتر، آقای گل‌ها، تعداد تیم‌‌ها و سقوط کنندگان ادوار تاریخ لیگ برتر حرفه‌ای فوتبال باشگاه‌های ایران:

فصل اول لیگ برتر:

 

تعارف جام به پرسپولیس/ اسب‌سواری پردردسر استقلالی‌ها

 

قهرمان: پرسپولیس

نایب قهرمان: استقلال

تیم سوم: فولاد خوزستان

آقای گل: رضا عنایتی از ابومسلم با 17 گل

تعداد تیم‌های لیگ برتر: 14 تیم

تیم‌های سقوط کننده: استقلال رشت و تراکتورسازی

 

لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های ایران در حالی فصل نخست با عنوان حرفه‌ای را پشت سر گذاشت که تا هفته‌های پایانی استقلال با اختلاف امتیاز خوبی که داشت خود را به عنوان مدعی اصلی قهرمانی معرفی کرده بود، با این حال در هفته آخر ورق برگشت و شاگردان منصور پورحیدری که برای قهرمانی فقط یک امتیاز از میدان انزلی می‌خواستند، مغلوب ملوان شدند تا پرسپولیس به نحو احسن از این تعارف استقلالی‌ها استفاده کرده و با برتری مقابل فجرسپاسی در تهران با گل ابراهیم اسدی، اولین کاپ قهرمانی لیگ حرفه‌ای را در خانه نگه دارد.

در خصوص بازی ضعیف استقلالی‌ها در انزلی شایعات زیادی از جمله سوارکاری اعضای این تیم شب قبل از بازی در سواحل انزلی در آن زمان منتشر شد.

فصل دوم لیگ برتر:

 

اولین قهرمانی یک تیم شهرستانی

 

قهرمان: سپاهان

نایب قهرمان: پاس

تیم سوم: پرسپولیس

آقای گل: ادموند بزیک از سپاهان با 12 گل‌

تعداد تیم‌های لیگ برتر: 14 تیم

تیم‌های سقوط کننده: صنعت نفت آبادان و ملوان انزلی 

 

فصل دوم لیگ برتر تحت تأثیر انجام رقابت‌های دو تیم مطرح پایتخت در ورزشگاه تختی تهران به خاطر بازسازی ورزشگاه آزادی برگزار شد. در نهایت انتقال دیدارهای سرخابی‌ها از آزادی به تختی و با وجود زمین نامطلوب، بیشترین ضربه را به تیم‌های علی پروین و رولند کخ زد تا سپاهان در این فصل به عنوان نخستین تیم شهرستانی، قهرمانی در بالاترین سطح فوتبال باشگاهی ایران را تجربه کند.

سپاهان در این فصل در هفته بیست و سوم با تساوی مقابل پرسپولیس، 3 هفته مانده به پایان رقابت‌ها، قهرمانی‌اش را قطعی کرد. تیم اصفهانی در هفته پایانی رقابت‌ها با وجود شکست 3 بر 2 مقابل پاس در خانه جشن قهرمانی را برپا کرد.

فصل سوم لیگ برتر:

 

استقلالی‌ها برادرکشی کردند تا پاس قهرمان شود

 

قهرمان: پاس

نایب قهرمان: استقلال

تیم سوم: فولاد خوزستان

آقای گل: علی دایی از پرسپولیس با 16 گل‌

تعداد تیم‌های لیگ برتر: 14 تیم

تیم‌های سقوط کننده: دو تیم سایپا و شموشک در این فصل در قعر جدول قرار گرفتند اما به دلیل 16 تیمی شدن لیگ برتر در فصل چهارم، هیچ تیمی سقوط نکرد.

در فصل سوم لیگ برتر در حالی که استقلالی‌ها تا هفته‌های پایانی در صدر جدول جولان می‌دادند، دو هفته مانده به پایان رقابت‌ها راهی اهواز شدند تا به مصاف همنام اهوازی بروند.

این دیدار در نهایت با جوسازی برخی رسانه‌ها که دو تیم هم نام را متهم به تبانی به سود تهرانی کرده بودند، به سود استقلال اهواز به پایان رسید تا با دو برد پیاپی پاس مقابل سپاهان و استقلال اهواز در دو هفته آخر، شاگردان مجید جلالی در دستگردی طعم خوش قهرمانی را بچشند. استقلال هم در هفته پایانی با برتری مقابل پگاه گیلان نایب قهرمان شد.

فصل چهارم لیگ برتر:

 

جام به برزیل رسید

 

قهرمان: فولاد خوزستان

نایب قهرمان: ذوب‌آهن

تیم سوم: استقلال

آقای گل: رضا عنایتی از استقلال با 20 گل‌

تعداد تیم‌های لیگ برتر: 16 تیم

تیم‌های سقوط کننده: پیکان و پگاه گیلان

فولاد در فصل 84 توانست پس از سال‌ها فوتبال خوزستان را به یکی از بزرگترین افتخارات خود نائل آورد. این تیم با هدایت مربی کروات خود، ملادن فرانچیچ و با حضور بازیکنان مطرحی مانند ایمان مبعلی، پژمان منتظری، ابراهیم میرزاپور، کاملی‌مفرد و ... توانست قهرمان لیگ برتر باشگاه‌های ایران شود.

این امر با شکست تیم‌های بزرگی از جمله استقلال و پرسپولیس در هر دو بازی رفت و برگشت میسر شد، هرچند که فولاد در سال‌های بعد چالش بزرگی را پشت سر گذاشت و تا سقوط به لیگ دسته اول هم پش رفت.

در این فصل هم فولاد یک هفته مانده به پایان رقابت‌ها در خانه پگاه گیلان و با برتری مقابل این تیم جشن قهرمانی گرفت تا دیدار هفته پایانی فولادی‌ها مقابل پاس جنبه تشریفاتی به خود بگیرد.

 

فصل پنجم لیگ برتر:

 

 

عروسی سرانجام به کوچه آبی‌ها رسید/ قهرمانی به لطف دنیزلی!

 

قهرمان: استقلال

نایب قهرمان: پاس

تیم سوم: سایپا

آقای گل: رضا عنایتی از استقلال با 21 گل‌

تعداد تیم‌های لیگ برتر: 16 تیم

تیم‌های سقوط کننده: شموشک و تربیت یزد

 

استقلال سرانجام در فصل پنجم رقابت‌‌های لیگ برتر توانست در هفته پایانی رقابت‌ها با برتری پرگل مقابل برق شیراز مقابل 120 هزار تماشاگر عنوان قهرمانی رقابت‌ها را از آن خود کند.

این قهرمانی در سال سوم حضور قلعه نویی در حالی برای استقلال به دست آمد که پاس که خود را به عنوان مدعی اول قهرمانی در این فصل معرفی کرده بود و تا هفته بیست و ششم هم صدرنشین بود، در این هفته به خاطر قهر دنیزلی بر سر مسائل مالی در اصفهان 3 بر صفر از ذوب‌آهن شکست خورد تا آبی‌های پایتخت ضمن رسیدن به صدر جدول با بردهای پیاپی اولین قهرمانی خود در لیگ حرفه‌ای را تصاحب کنند.

استقلال در هفته پایانی با برتری مقابل برق شیراز با نتیجه 4 بر یک این قهرمانی را به خود اختصاص داد.

 

فصل ششم لیگ برتر:

 

 

مربی - بازیکنی که تیمش را قهرمان کرد

 

قهرمان: سایپا

نایب قهرمان: استقلال اهواز

تیم سوم: پرسپولیس

آقای گل: عرفان اولروم از ابومسلم و مهدی رجب‌زاده از ذوب آهن با 17 گل‌

تعداد تیم‌های لیگ برتر: 16 تیم

تیم‌های سقوط کننده: فولاد خوزستان و راه‌آهن

در فصل ششم رقابت‌های لیگ برتر نوبت به نارنجی‌پوشان رسید تا برای اولین‌بار در لیگ حرفه‌ای عنوان قهرمانی را از آن خود کنند.

سایپا در این فصل کار را با فیرات آغاز کرد اما این مربی به دلایل مختلف از هفته پنجم از ادامه کار با نارنجی‌پوشان سرباز زد تا علی دایی که سال آخر بازیگری‌اش را تجربه می‌کرد به عنوان مربی - بازیکن، در اولین سال تجربه مربیگری، اولین قهرمانی را با این منصب به کارنامه افتخاراتش اضافه کند.

در فصل ششم استقلال اهواز با فیروز کریمی نایب قهرمان شد و پرسپولیس هم که تا قبل از دربی برگشت 12 امتیاز از استقلال عقب بود، به لطف شکست‌‌های هفته‌های پایانی شاگردان مرفاوی با یک امتیاز بیشتر از این تیم در رده سوم قرار گرفت و استقلال هم چهارم شد.

ادامه دارد...



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







  • قالب وبلاگ