نقد داوري ديدار استقلال و سپاهان
تاريخ : جمعه 11 مرداد 1392برچسب:, | 13:5 | نویسنده : Amir

يکي از پيشکسوتان داوري فوتبال با تجزيه و تحليل عملکرد تيم داوري ديدار استقلال و سپاهان گفت: نقد من بر اين بازي مي تواند کلاس درسي براي عليرضا فغاني باشد.

پرويز سيار درباره عملکرد تيم داوري ديدار استقلال و سپاهان در چارچوب هفته‌ دوم فصل سيزدهم ليگ برتر فوتبال، به ايسنا گفت: فغاني يکي از برجسته‌ترين داوران ايران است که شانس حضور در جام جهاني را دارد، به همين دليل فيفا و AFC تمام بازي‌هاي داخلي و بين‌المللي او را زير نظر دارند. متاسفانه او در بازي استقلال و سپاهان خوب عمل نکرد و اشتباه‌هاي زيادي داشت.

* تاخير در شروع بازي؛ اولين اشتباه

سيار نقد خود را اين گونه آغاز کرد: هميشه اولين چيزي که درباره عملکرد داور مي‌نويسم اين است که او بازي را چه زماني آغاز کرده است. گاهي پيش آمده که داوري بازي را 3، 7 يا حتي 11 دقيقه‌ با تاخير شروع کرده است. من تمام بازي‌هاي اروپايي را تماشا مي‌کنم، اما حتي يک بار هم نديده ام که يک بازي بي‌دليل يک دقيقه‌ با تاخير شروع شود. متاسفانه فغاني ديروز بازي را سه دقيقه‌ و نيم با تاخير شروع کرد که هيچ دليلي هم نداشت.

وي ادامه داد: محسن قهرماني يک بار به من گفت که نماينده فدراسيون تعيين مي‌کند که بازي چه زماني آغاز شود! من به او گفتم که مسائل خارج از زمين به داور ربطي ندارد و او بايد بازي را سر ساعت شروع کند، ضمن اين که تعيين زمان آغاز بازي جزو اختيارات داور است نه نماينده فدراسيون.

* دقيقه‌ 28؛ تصميم شجاعانه و درست

اين پيشکسوت داوري در ادامه به صحنه مشکوک پنالتي استقلال در دقيقه‌ 28 اشاره کرد و گفت: در اين لحظه مجيدي در محوطه جريمه سپاهان سرنگون شد، اما نه خطايي وجود داشت و نه او شبيه سازي کرد. در چنين صحنه‌هايي تشخيص اين که بازيکن، داور را فريب داده يا خير نبايد بر اساس حدس و گمان باشد. داور بهتر است در تصميمش اشتباه کند تا اين که بخواهد با حدس و گمان تصميم بگيرد.

* کارت زرد سخت‌گيرانه

وي ادامه داد: در دقيقه‌ 38 کمک داور اول بازي در اعلام نکردن آفسايد خوب عمل کرد و دو دقيقه‌ بعد هم کامراني فر به قدري با دقت يک آفسايد را اعلام کرد که لذت بردم، چون تشخيص اين صحنه بسيار سخت بود. در دقيقه‌ 44 فغاني به مجيدي کارت زردي داد که به نظرم سختگيرانه بود. دليل اخطار دادن به يک بازيکن يا ممانعت از شانس گل حريف است يا اين که خطا با خشونت همراه بوده است. خطايي که مجيدي انجام داد هيچ کدام از اين شاخص را نداشت.

* دقيقه‌ 53، پنالتي اشتباه

سيار در ادامه به يکي از حساس‌ترين صحنه‌هاي بازي اشاره کرد: در دقيقه‌ 53 فغاني براي سپاهان پنالتي گرفت که من با تمام دقتي که در حرکات آهسته اين خطا به خرج دادم نتوانستم آن را تشخيص دهم. بلافاصله يکي از داوران ممتاز کشور با من تماس گرفت و سوال کرد که آيا اين صحنه پنالتي بوده؟ اين نشان مي‌دهد که پنالتي بودن اين صحنه براي او هم سوال بوده است.

* دقيقه‌ 65، اولين پنالتي گمشده

داور بين‌المللي اسبق فوتبال ايران در ادامه به صحنه اي اشاره کرد که سپاهاني‌ها روي آن خيلي اعتراض داشتند: در دقيقه‌ 65 مدافع استقلال به طور واضح روي مهاجم سپاهان خطا کرد که متاسفانه اين خطاي پنالتي از ديد فغاني دور ماند. حتي مزدک ميرزايي که بازي را گزارش مي‌کرد، چندين بار تکرار کرد که پنالتي بودن اين صحنه از آنچه که قبلا براي سپاهان گرفته شده بود واضح‌تر است.

* دقيقه‌ 73، دومين پنالتي گمشده

سيار ادامه داد: در دقيقه‌ 73 مهاجم استقلال با خطاي واضح مدافع سپاهان مواجه شد. بازيکن سپاهان به بازيکن استقلال پشت پا زد که باعث شد او سکندري بخورد، اما به نظرم بازيکن استقلال جوانمردي کرد که خود را به زمين نيانداخت. به هر حال يک پنالتي ديگر هم از دست داور در رفت.

* فغاني داور شجاعي است

وي در ادامه بار ديگر به ويژگي‌هاي عليرضا فغاني اشاره کرد و گفت: او ذاتا داور بي‌نهايت شجاعي است که جوان و تحصيلکرده هم هست. در زماني که تعداد مربيان تحصيلکرده در ايران کمتر از انگشتان يک دست است، بيش از 90 درصد از داوران ما تحصيلات بالاي ليسانس دارند. فغاني هم يکي از اين داوران است که فوق ليسانس زبان انگليسي دارد. او بي‌نهايت مورد احترام من است، اما نقدي که امروز از او داشتم، مي‌تواند براي او و ساير داوران يک کلاس درس باشد.

* توصيه به بازيکنان

سيار در پايان صحبت‌هايش توصيه‌اي به مربيان و بازيکنان فوتبال داشت: زماني که يک بازيکن به دليل سرعت بالا تعادلش را از دست مي‌دهد و وارد دروازه مي‌شود بايد پشت به زمين بايستد و ترجيحا صورتش را با دست‌شانش بپوشاند، چون در غير اين صورت اگر هم تيمي‌هايش توپ را وارد دروازه‌ کنند داور مي‌تواند آفسايد اعلام کند چون حضور بازيکن در چنين موقعيتي روي دروازه‌بان تاثير مي‌گذارد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







  • قالب وبلاگ