72 ساعت شور و شوق پس از صعود به برزيل
تاريخ : دو شنبه 4 شهريور 1392برچسب:, | 12:1 | نویسنده : Amir

مجله World Soccer در تازه‌ترين شماره خود صعود تيم ملي ايران به جام جهاني 2014 را مورد بررسي قرار داده است.


مجله "ورلد ساکر" در شماره جديد خود درباره صعود ايران به جام جهاني 2014 برزيل مطلبي را به قلم عادل فردوسي‌پور منتشر کرده است. در اين گزارش آمده است: "وقتي تان‌هايي، داور چيني در دقيقه‌ 94 بازي با کره جنوبي در اولسان در سوت خود دميد، جشن‌هاي خياباني در سراسر ايران شروع شد. سه روز پس از خوشحالي مردم ايران به دليل انتخاب حسن روحاني به عنوان رييس جمهور ايران، تيم ملي فوتبال ايران با شکست کره جنوبي در خانه خود صعودش را به جام جهاني قطعي کرد. براي کارلوس کي‌روش، سرمربي ايران صعود با ايران به جام جهاني يک دستاورد بزرگ شخصي است که با غلبه بر چوي کانگ هائه کره‌اي حاصل شد.

سرمربي کره‌اي پيش از آغاز مسابقه جنگ رواني بزرگي را عليه کارلوس کي‌روش به راه انداخت و اعلام کرد کي‌روش جام جهاني 2014 را از تلويزيون خانه خود تماشا خواهد کرد. مسير ايران براي صعود به جام جهاني 2014 برزيل با پيروزي رفت و برگشت برابر مالديو آغاز شد. ايران سپس در بازي دوم خود موفق شد بحرين 10 نفره را با شش گل در هم بکوبد و به صدر جدول گروه راه يابد. ايران در دور نهايي انتخابي جام جهاني 2014 در آسيا با تيم‌هاي ازبکستان، کره جنوبي، لبنان و قطر هم گروه شد.

ايران بازي‌هايش را در اين مرحله با پيروزي دقايق پاياني برابر ازبکستان آغاز کرد. سپس در بازي دوم در خانه برابر قطر با تساوي بدون گل متوقف شد. شکست تحقير آميز برابر لبنان سومين بازي ايران در انتخابي جام جهاني 2014 بود. فشارها بر روي کارلوس کي‌روش پس از اين بازي به بعد آغاز شد. اين فشارها تا قبل از بازي ايران برابر کره جنوبي در تهران ادامه داشت و ايران مثل هميشه وقتي براي به دست آوردن پيروزي تحت فشار قرار دارد، به خواسته خود رسيد و توانست کره جنوبي را در تهران شکست دهد.

ايران با وجود 10 نفره شدن برابر کره جنوبي توانست با گل جواد نکونام پيروزي ارزشمندي را برابر 100 هزار هوادار به دست آورد. اما شکست خانگي برابر ازبکستان در بازي بعد شانس ايران را براي صعود مستقيم ايران به صورت جام جهاني 2014 کاهش داد. همه چيز به سه بازي آخر در ماه جون (خرداد) کشيده شد.

بازي برابر لبنان در خانه و برابر قطر و کره جنوبي در خارج از خانه. اميدها براي موفقيت ايران بسيار کم است. اين نااميدي‌ها با مصدوميت اشکان دژاگه، بازيکن کليدي ايران و غيبت مهدي رحمتي، دروازه‌بان شماره يک ايران به دليل مخالفت با کارلوس کي‌روش، اميدهاي هواداران ايراني را براي صعود به جام جهاني کاهش داده بود. اما ايران با وجود همه‌ي نااميدي‌ها در عين ناباوري موفق شد هر سه بازي خود را با پيروزي پشت سر بگذارد و به صدر جدول گروه برسد.

قهرمان ايران در اين سه بازي "رضا قوچان نژاد" است. مهاجم 25 ساله‌اي که در هلند پرورش يافته و در ايران "گوچي" خوانده مي‌شود. قوچان‌نژاد در هر سه ديدار ايران موفق شد گلزني کند. او در بازي يک بر صفر ايران برابر قطر و کره جنوبي تک گل ارزشمند ايران را به ثمر رساند.

وقتي ايران با شکست استراليا به جام جهاني 1998 صعود کرد، يک گزارشگر اعلام کرد وزن زمين بايد براي يک لحظه به خاطر به هوا پريدن 70 ميليون ايراني براي لحظه‌اي کاهش پيدا کند. 16 سال بعد در 18 جون 2013 تاريخ دوباره تکرار شد.

* آمار حضور بازيکنان ايران در انتخابي جام جهاني

-15 بازي

جلال حسيني (1350 دقيقه‌) ، محمدرضا خلعتبري (844 دقيقه‌)

- 14 بازي

جواد نکونام (1207 دقيقه‌)

- 13 بازي

مهدي رحمتي (1170 دقيقه‌) ، خسرو حيدري (1097 دقيقه‌)

- 12 بازي

آندرانيک تيموريان (971 دقيقه‌)

- 10 بازي

هادي عقيلي (879 دقيقه‌)، مهرداد پولادي (872 دقيقه‌)، کريم انصاري فرد (566 دقيقه‌)

- 9 بازي

حسين ماهيني (515 دقيقه‌).

- 8 بازي

علي کريمي (700 دقيقه‌) ، مجتبي جباري (595 دقيقه‌)، غلام رضايي (381 دقيقه‌)، احسان حاجي صفي (312 دقيقه‌)

- 7 بازي

پژمان منتظري (630 دقيقه‌)

- 6 بازي

محمد قاضي (355 دقيقه‌)، مازيار زارع (204 دقيقه‌)

- 5 بازي

رضا قوچان نژاد (431 دقيقه‌)، مسعود شجاعي (389 دقيقه‌)، پژمان نوري (278 دقيقه‌)

- 4 بازي

اشکان دژاگه (306 دقيقه‌) ، محمد نوري (245 دقيقه‌)

- 3 بازي

رحمان احمدي (270 دقيقه‌)، هاشم بيگ زاده (260 دقيقه‌)، قاسم حدادي فر (250 دقيقه‌) و ميلاد ميداودي (227 دقيقه‌)

- 2 بازي

امير حسين صادقي (180 دقيقه‌)، هادي نوروزي (155 دقيقه‌) ، فرهاد مجيدي (110 دقيقه‌) و جواد کاظميان (74 دقيقه‌)

- يک بازي

محمد ابراهيمي (45 دقيقه‌)، محمد غلامي (21 دقيقه‌)، محمد نصرتي (21 دقيقه‌) ، محسن مسلمان (20 دقيقه‌) ، سعيد دقيقي (13 دقيقه‌)، ميلاد زنيد پور (12 دقيقه‌)، عليرضا عباس فر (11 دقيقه‌) ، اميد ابراهيمي (دو دقيقه‌)

** بهترين گلزنان ايران در دور انتخابي

1- جواد نکونام شش گل

2- کريم انصاري فرد، رضا قوچان نژاد، مجتبي جباري و محمدرضا خلعتبري سه گل

3- هادي عقيلي ، اشکان دژاگه، غلام رضايي و آندرانيک تيموريان دو گل

4- سعيد دقيقي، جلال حسيني، علي کريمي و ميلاد مي داودي يک گل

** سرمربي

کارلوس کي‌روش

پس از آن که همراه آفريقاي جنوبي نتوانست به جام جهاني 2002 صعود کند، توانست همراه پرتغال راهي جام جهاني 2010 شود. جام جهاني 2014 مي‌تواند عرصه مهم دوران مربيگري دستيار سابق سرآلکس فرگوسن باشد؟

** بازيکنان مهم

جواد نکونام:

يک رهبر واقعي با استعداد گلزني مهم. هافبک سابق اوساسونا براي تيمي که به بازي‌هاي مهم در رويدادهاي مهم عادت ندارد، يک نعمت است.

** اشکان دژاگه:

هافبک سابق زير 23 سال آلمان سه بازي آخر تيم ملي ايران را به دليل مصدوميت از دست داد. دژاگه با تکنيک و قدرت بالاي خود پس از شروع رويايي با فولام، يکي از عوامل اصلي رساندن ايران به جام جهاني 2014 برزيل بود.

* رضا قوچان‌نژاد:

قهرماني که کمتر کسي ابتدا انتظار حضور او را داشت. قدرت تمام‌کنندگي عالي او در هر سه بازي آخر ايران جواب بسيار خوبي به مخالفان داخلي‌اش بود.

* سوال‌هاي بي پاسخ:

چه کسي دروازه‌بان ايران خواهد بود؟

پس از خداحافظي غير منتظره سيد مهدي رحمتي که در سال‌هاي اخير هميشه دروازه‌بان شماره يک ايران بوده است، کارلوس کي‌روش اکنون بايد بين رحمان احمدي، دروازه‌بان خوب، اما کم تجربه در عرصه بين‌المللي و دانيل داوري، دروازه‌بان ايراني – آلماني که در اينتراخت براونشوايگ بازي مي‌کند، يکي را انتخاب کند.

* آيا ايران مي‌تواند با تيم‌هاي بزرگ بازي دوستانه برگزار کند؟

تحريم‌ها عليه ايران در سال‌هاي اخير باعث شده که ايران نتواند برابر تيم‌هاي بزرگ بازي کند. شايد تغييرات سياسي اخير در ايران بتواند اين وضعيت را تغيير دهد.

* آيا ايران استعداد کافي براي حضور در جام جهاني را دارد؟

- پس از خداحافظي علي کريمي از تيم ملي ايران و عملکرد بي‌ثبات مسعود شجاعي، نداشتن نوآوري در خط هافبک ايران باعث نگراني در جام جهاني مي‌شود.

* دلايلي براي خوشحال بودن

دفاع مستحکم

جلال حسيني و پژمان منتظري در مرکز خط دفاعي ايران همکاري بسيار خوبي با يکديگر داشتند. ايران در هشت بازي خود در انتخابي جام جهاني تنها دو گل دريافت کرده است.

* نظم تکنيکي

ايران در سه بازي خود در انتخابي جام جهاني عملکرد خوبي داشت و بازيکنان در بهترين فرم خود قرار داشتند.

نقطه ضعف

ايران هيچ وقت نتوانسته از گروه خود به جام جهاني صعود کند. هيچ کس از ايران انتظارات زيادي در جام جهاني 2014 برزيل ندارد و اين مي‌تواند به سود ايران باشد.

* دلايلي براي نگراني

نبود تجربه بين‌المللي

از ترکيب ايران براي بازي با کره جنوبي فقط سه بازيکن خارج از کشور بازي مي‌کنند. آندرانيک تيموريان(قبل از بازگشت به استقلال) و مسعود شجاعي در حال حاضر بدون تيم هستند و ممکن است به ايران برگردند.

* تيم پير

ميانگين سني ايران در بازي آخر برابر کره جنوبي 29.7 بود.

* گل نزدن

در هشت ديدار پاياني ايران در انتخابي جام جهاني، ايران تنها هشت گل را به ثمر رساند که چهار گل آن برابر لبنان بود.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







  • قالب وبلاگ